Klagomålshantering

Klagomålshantering - institutionella kunder

Rätten att lämna in ett klagomål

Vi uppmanar våra kunder att i första hand kontakta sin kundansvarige, alternativt Complaints-SAM@storebrand.no för att reda ut eventuella missförstånd när det gäller kundrelationen, investeringsrådgivning, produktinformation eller något annat.

Ett formellt klagomål måste lämnas in skriftligen till Storebrand Asset Management AS, P.O. Box 500, 1327 Lysaker, NORGE eller till Complaints-SAM@storebrand.no. Om du skickar e-post till oss ska du inte inkludera någon känslig information.

Som investerare har du rätt att lämna in ett klagomål utan kostnad. Du kommer att få skriftlig återkoppling senast fem dagar efter att vi har mottagit klagomålet, med information om förväntad handläggningstid och kontaktperson hos oss. Alla reklamationer ska registreras i Storebrands reklamationsregister.

Klagomålet ska besvaras skriftligen inom 15 dagar och svaret ska omfatta alla frågor som du som kund har ställt. I de fall vi inte kan hålla den förväntade handläggningstiden får du en skriftlig förklaring till varför och när vi räknar med att kunna handlägga ditt ärende.

Vi behandlar alla klagomål noggrant genom att undersöka relevant information innan vi gör en helhetlig bedömning av ärendet. I bedömningen identifierar vi även eventuella intressekonflikter och vidtar nödvändiga åtgärder för att undvika eller begränsa dessa.

Om ditt överklagande inte bifalls fullt ut kommer vi att ge dig en skriftlig motivering till varför så har skett.

Klagomålshantering - retail kunder

Rätten att lämna in ett klagomål

Vi uppmanar våra kunder att i första hand kontakta sin kundansvarige eller ringer kundservice på ringer kundeservice på +47 915 08880 för att reda ut eventuella missförstånd när det gäller kundrelationen, investeringsrådgivning, produktinformation eller något annat.

Ett formellt klagomål måste lämnas in skriftligen till Storebrand Asset Management AS, P.O. Box 500, 1327 Lysaker, NORGE eller till Complaints-SAM@storebrand.no. Om du skickar e-post till oss ska du inte inkludera ditt personnummer eller någon känslig information.

Som investerare har du rätt att lämna in ett klagomål utan kostnad. Du kommer att få skriftlig återkoppling senast fem dagar efter att vi har mottagit klagomålet, med information om förväntad handläggningstid och kontaktperson hos oss. Alla reklamationer ska registreras i Storebrands reklamationsregister.

Klagomålet ska besvaras skriftligen inom 15 dagar och svaret ska omfatta alla frågor som du som kund har ställt. I de fall vi inte kan hålla den förväntade handläggningstiden får du en skriftlig förklaring till varför och när vi räknar med att kunna handlägga ditt ärende.

Vi behandlar alla klagomål noggrant genom att undersöka relevant information innan vi gör en helhetlig bedömning av ärendet. I bedömningen identifierar vi även eventuella intressekonflikter och vidtar nödvändiga åtgärder för att undvika eller begränsa dessa.

Om ditt klagomål inte bifalls fullt ut kommer vi att ge dig en skriftlig motivering till varför så har skett. Du kommer också att informeras om möjligheten att ställa ytterligare frågor eller överklaga beslutet hos oss. Dessutom kommer vi att informera om möjligheten att överklaga till externa reklamationsnämnder eller tillsynsmyndigheter.

Finansklagenemnda i Norge

Om du inte är nöjd med det slutliga resultatet av ditt klagomål till Storebrand Asset Management kan du ta ditt ärende vidare genom att lämna in ett skriftligt klagomål till  den norska Finansklagenemnda på post@finkn.no. Klagomålet kan lämnas in på svenska, men handläggningen och kommunikationen från Klagomålsnämnden kommer att ske på norska.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är den svenska nämnden för tvistlösning. De prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare och lämnar en rekommendation om hur tvisten bör lösas.  Mer information om vilka ärenden ARN prövar och deras regler hittar du på www.arn.se

EU tvistlösning

Konsumenter som är medborgare i EU/EES kan också lämna in ett klagomål via Europeiska kommissionens system för tvistlösning på Europeiska kommissionens Online Dispute Resolution. Ange Complaints-SAM@storebrand.no som näringsidkarens e-postadress.