”Våra distributörer ska se oss som en partner med ett gemensamt mål – att slutkunden ska vara nöjd med sina investeringar.”
I denna månads Stora intervju träffar vi Martin Almblad, Chef Distribution på Storebrand Asset Management Sverige. Från de rullande börskurserna på text-tv’n i barndomshemmets tv-rum till ekonomistudier med matematisk inriktning klev han in i finans, där han nu arbetat med fonder och försäljning i nästan 20 år. Hur har distributionsaffären förändrats de senaste åren, vad förväntar sig kunderna idag gällande fonder med hållbarhetsfokus och vilka lärdomar har han tagit med sig från säljarbetet?
Han och hans team täcker hela Sverige när de är ute och säljer Storebrands olika varumärken, vad är då viktigast för att bygga långsiktiga och nöjda kundrelationer?
Vi talar också om vikten att nå ut med både lättförståelig och lättillgänglig fondinformation, nya sätt att mötas och vad han ser fram emot under årets Almedalsvecka. Och vilka är de fyra mest efterfrågade fonderna hittills i år i distributionsleden?