Storebrand Asset Management kliver upp på förstaplatsen i Kantar SIFOs årliga undersökning "Prospera Extern Kapitalförvaltning". Undersökningen görs bland institutionella investerare i Sverige som har mer än 300 miljoner kronor i externt förvaltat kapital.
- Det är superkul att vi nu tar en välförtjänt förstaplats efter att ha varit tvåa de senaste tre åren. Förstaplatsen är fin milstolpe i vår svenska etablering och visar att våra strategier gör vad de ska och vad våra kunder förväntar sig, något som varit särskilt uppskattat under ett antal stökiga år på marknaden. Vi har även haft en stark produktutveckling och breddat vårt erbjudande, bland annat inom alternativa investeringar, vilket varit ett bra komplement när många kunder vill bygga robusta portföljer, säger Anna Jönsson, chef för Institutionella kunder på Storebrand Asset Management Sverige och fortsätter:
- Även flödena talar sitt tydliga språk. Bland de nordiska kapitalförvaltarna har Storebrand Asset Management haft den högsta AUM-tillväxten under Q1. Inte minst har Storebrand Fonder bidragit starkt med fina flöden år efter år och har en fondpalett som passar i nästan alla väldiversifierade portföljer.
I Prosperas undersökning bedöms produktkvalitet, avkastning, hållbarhet, säljkompetens, administration, produktinformation, varumärke och kundservice. På totalen kom Storebrand Asset Management 1:a.
Alternativa investeringar och regleringar högt på agendan
Respondenterna fick även delge vilka utmaningar de ser framåt. Teman som återkom var att bibehålla önskad avkastning även på en turbulent marknad med högre räntor och högre inflationsnivåer samt att kunna hitta en god riskspridning med fler intressanta alternativa investeringsstrategier. Det framkom tydligt att regleringar inom hållbarhet är ett område som många behöver stöttning i och vill kunna mäta och kvantifiera på ett tydligare sätt.
- Hållbarhet har varit ett centralt tema för institutionella investerare länge och är ett av de främsta skälen som både kunder och anställda anger när de väljer oss. Vi vill göra det enkelt att välja rätt och bidrar med vägledning och stöttning kring bland annat regelverk och rapportering. Vår målsättning är att stötta institutionella investerare i sina utmaningar som en långsiktig partner, avslutar Anna Jönsson.
Årets undersökning genomfördes mellan den 20 mars och 5 juni. 138 organisationer deltog. Storebrand Asset Management fick högst betyg på totalen och även inom hållbar förvaltning, konkurrenskraftiga priser, rapportering och produktinformation. Den största förflyttningen från förgående år var tillgången till fondförvaltarna.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På https://www.storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Informationen riktar sig inte till investerare eller marknader där sådan marknadsföring vore otillåten. Produkter inom alternativa investeringar riktar sig endast till professionella investerare. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.