Kvartalet i korthet
Storebrand Asset Management redovisade en nettoomsättning på 638 miljoner NOK för det andra kvartalet 2024, inklusive rörligt förvaltningsarvode. Inflöden och starka finansiella marknader bidrog till fortsatt tillväxt av det förvaltade kapitalet (AUM) som vid utgången av andra kvartalet uppgick till en all time high på 1298 miljarder NOK.
"Vi har haft ett positivt andra kvartal med ökande intäkter, AUM och inflöden över hela Norden. Det gynnsamma marknadssentimentet inom fastigheter fortsatte in i andra kvartalet, särskilt i Norge, där transaktionsmarknaden var märkbart aktiv med ökad volym. Cubera X, vår största secondary buyout-fond, närmar sig sitt tak och har redan rest över 20 procent av sitt kapital. Jag är också glad över att kunna meddela att vi nu ökar vårt ägande i AIP för att stärka vårt erbjudande inom infrastruktur," säger Jan Erik Saugestad vd Storebrand Asset Management.
Ökat ägande i infrastrukturförvaltaren AIP
Under kvartalet förvärvade Storebrand ytterligare 50% av aktierna i den danska infrastrukturförvaltaren AIP Management P/S. Den totala ägarandelen uppgår nu till 60%. Den utökade ägarandelen ger Storebrand kontroll över en väletablerad infrastrukturplattform som kompletterar befintligt utbud av alternativa investeringar. Samtidigt kommer AIP kunna dra nytta av Storebrands starka marknadsposition, skalbarhet och investerarrelationer.
"Infrastruktur representerar en av de mest spännande långsiktiga investeringsmöjligheterna drivet av strukturella förändringar. Under det senaste decenniet har infrastrukturfonder upplevt en kraftig tillväxt, och tillgångsklassen förväntas fortsätta sin starka tillväxtresa under kommande år,” kommenterar Jan Erik Saugestad och tillägger;
"Några av de viktigaste finansiella egenskaperna med infrastrukturinvesteringar är långsiktigt stabila kassaflöden som håller jämna steg med inflationen och låg korrelation med andra tillgångsslag. Investeringarna har ofta en ensam leverantörsposition, med hög efterfrågan och förutsägbara kassaflöden. Att tillgångsslaget dessutom kan förena god avkastningspotential med positiv impact gör dem attraktiva för investerare."
Positiva sentiment i Norden
Kundsentimenten var positiva i Norge, vår största marknad, där vi hade betydande nettoinflöden. Vi mottog positiva inflöden från institutionella kunder inom samtliga tillgångsslag, inklusive aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter och private equity. Det finns tecken på vändning på marknaden för kommersiella fastigheter, då vi ser ett växande intresse och åtaganden till vår norska fastighetsfond Storebrand Eiendomsfond Norge KS (SEN KS). Vår fond med global momentum-strategi, Delphi Global, hade positiva nettoinflöden på över 1 miljard NOK under första halvåret 2024.
I Sverige är vi stolta över att återigen få en topp-placering i Prosperas undersökning bland institutionella kunder i Sverige. Respondenterna svarade även att några av deras största utmaningar handlar om att kunna bibehålla god riskjusterad avkastning, likviditet i alternativa tillgångsslag och ökat administrativt arbete. Våra framgångar med kunder i Sverige och andra marknader drivs till stor del av vår starka position i att kunna erbjuda strategisk vägledning i ESG-rapportering och efterlevnad av nya regleringar, vilket fortsatt är utmanande för kunder.
I Sverige fortsatte Storebrand Fonder sin tillväxt med stabila inflöden. Det förvaltade kapitalet uppgick per sista juni till 445 miljarder kronor och en marknadsandel av den svenska fondmarknaden på 5,1 procent.
Vi fortsatte se positiva signaler i Finland då vi under Q2 passerade milstolpen om 1 miljard EUR från finska kunder. Parallellt med undertecknandet av ett distributionsavtal fick vi ökade inflöden till våra Plusfond-strategier. Inom alternativa investeringar uppnådde vi ett betydande åtagande för Cubera X.
Vi hade positiva inflöden från kunder i Danmark under andra kvartalet i konventionella produkter, särskilt till våra indexstrategier. Dessutom en stark utveckling inom alternativa tillgångsslag, särskilt vår secondary private equity-strategi.
Time Magazine rankar Storebrand bland de 10% bästa av de 500 mest hållbara bolagen
Time Magazine och data-leverantören Statista har bedömt de mest hållbara företagen för 2024 och skapat en topp-500-lista från över 5000 av världens största bolag. Storebrand Group rankas som nummer 41 bland de 500 bästa. Bland annat på grund av våra ambitiösa klimatmål, höga poäng från betygsättningar som Dow Jones Sustainability Index och CDP, och för att vi har uppnått goda resultat inom områden som utsläppsminskningar och könsbalans.
Till hela pressmeddelandet på engelska: "Storebrand Asset Management Q2 2024 business update"
Nästa Sustainable Investment Review publiceras i augusti.