Världens första gröna obligationsfond firar 10 år  

2025-03-03

För 10 år sedan lanserade Storebrand världens första gröna obligationsfond. Sedan dess har marknaden för gröna obligationer vuxit explosionsartat. Från att Världsbanken 2008 gav ut den första gröna obligationen har marknaden vuxit till att idag årligen emittera hållbara obligationer till ett värde om mer än 1000 miljarder dollar.

I mars 2015 startade Storebrand Fonder (som då hette SPP Fonder) världens första gröna obligationsfond. Sedan dess har Storebrand varit med och finansierat en mängd olika projekt med hållbara mål.  

- Gröna obligationer är ett utmärkt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger en likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar med liknande ränte- respektive kreditrisk*. Fonden har bidragit till att kanalisera kapital till allt från energieffektiva bostäder och hållbar avfallshantering till tågförbindelser och cykelbanor,  säger Gustaf Linnell, räntechef och förvaltare Storebrand Asset Management.

Från nisch till mainstream
I Sverige är Storebrand Grön Obligation fortfarande den största gröna obligationsfonden med över 10 miljarder i förvaltat kapital.  

- När vi lanserade världens första gröna obligationsfond 2015 var det en smal nisch där vi var tvungna att tydligt påvisa fördelarna. Under fjolåret kunde vi se att hållbarhetsrelaterade obligationer utgjorde över hälften av alla företagsobligationer som emitterades i Sverige. Man kan verkligen säga att det gått från nisch till mainstream, säger Gustaf Linnell.

Möjlighet att påverka
Gustaf Linnell anser att Storebrand och andra kapitalförvaltare fortfarande har en viktig roll i att påverka marknaden till att bli mer kraftfull. 

- Taxonomin har skapat en gemensam definition för vad som anses vara "grönt", vilket har ökat transparensen, tydligheten och jämförbarheten. Rapporteringen har därmed också blivit bättre, men vi ser fortsatt potential till att investerare ska få en ännu tydligare bild med kvantifierbar data på vad som faktiskt uppnåtts. 

Fastighetssektorn utgör en stor del av den svenska företagsobligationsmarknaden och så även den gröna andelen av företagsobligationsmarknaden.

- Detta är en viktig sektor att ställa om eftersom byggnader står för ungefär 40 procent av EUs totala energiförbrukning. Här kan en omställning verkligen göra skillnad, säger Gustaf Linnell. 

På framdrift
Hållbarhetslänkade obligationer, så kallade Sustainable Linked Bonds (SLB), introducerades 2019 och innebär att emittenten kan behöva betala en högre ränta till investerarna om de inte når uppsatta hållbarhetsmål. 

- Idag utgör de så kallade SLB:erna runt 5 procent av portföljen i Storebrand Grön Obligation. Det är en typ av prestationsbaserad obligation som tillför ett ytterligare lager av transparens med tydligt mätbara mål. Jag ser att de har stark potential att växa framåt, säger Gustaf Linnell.

Oavsett regulatoriska påtryckningar eller backningar så är hållbara obligationer ett verktyg som växer i popularitet för att kanalisera kapital till en hållbar omställning. Det skapar en vilja hos företag att utan regulatoriska krav rapportera på data som investerare kan följa för att se en förflyttning.

- Trots växande polarisering och en 'anti-woke' rörelse i framförallt USA, visar inte minst den fortsatt kraftiga tillväxten av gröna obligationer och hållbarhetslänkade obligationer att stora delar av näringslivet förblir engagerade i omställningen i Europa och Norden, avslutar Gustaf Linnell.

*) I sin Morningstar-kategori, “Ränte SEK obligationer Mix”, placerar sig Storebrand Grön Obligation på topp 5 sett till avkastning på tre år rullande (per den 2025-02-17). Fonden Storebrand Grön Obligation har de senaste fem åren (2019-12-31—2024-12-31) avkastat 6,02 % och under samma period har fondens jämförelseindex avkastat 2,77 %. Avkastning i svenska kronor, utan hänsyn till inflation. Fondens jämförelseindex är OMRX Mortgage Bond All.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På Storebrand fonder - Fondlista hittar du faktablad och informations-
broschyrer.