Nu lanserar vi Storebrand Equal Opportunities som investerar i social hållbarhet

2022-02-07

Storebrand Equal Opportunities är en fossilfri aktiv aktiefond som investerar i bolag som jämnar ut skillnader i samhället. Tjänster som vi tar för givna, som internet och internetbank, är det fortfarande miljarder människor som inte har tillgång till.

Storebrand Equal Opportunities investerar i bolag som ger bättre tillgång till digitala-, finansiella-, och hälsorelaterade tjänster. Det är bolag som fokuserar på kvinnors hälsa, mikrofinansiering, tillgång till internet och digital hälsa.

Under de senaste åren har klimatet och miljön fått mycket uppmärksamhet inom ESG-området. Men FNs globala mål för hållbar utveckling från 2015 har också ett antal sociala mål som världens länder ska uppnå till 2030 – och det börjar bli bråttom.

S, som står för social i ESG, kanske går lite under radarn, men för förvaltaren Ellen Elisabeth Grieg Andersen är det viktigt.

– Det finns fortfarande miljarder människor som inte har tillgång till viktiga tjänster som de flesta av oss är beroende av. Att tillgängliggöra dessa är en central del av hållbarhetsmålen och vi ser ett växande intresse för detta, säger Ellen.

Hon förvaltar den nya aktiefonden Storebrand Equal Opportunities, som investerar i bolag som bidrar till att uppnå de sociala målen för hållbar utveckling.

– Vi investerar i de bolag som löser några av de viktigaste problemen som världen står inför. De som kan bidra till att nå de sociala hållbarhetsmålen. Vi tror att de här bolagen kommer att ha en god tillväxtpotential på lång sikt, säger Ellen.

Teknik, ekonomi och hälsa

Fonden investerar i bolag inom tre teman: digitala-, finansiella-, och hälsorelaterade tjänster. Det är bolag som erbjuder produkter och tjänster som ökar människors livskvalitet och samtidigt tillgängliggör dessa för flera människor runt om i världen.

Inom det digitala temat så är internet något vi tar för givet, men det finns idag över fyra miljarder människor som inte har tillgång till internet. Så det finns fyra miljarder potentiella nya internetkunder. Fonden investerar bland annat i telekombolag som utvecklar nätkapacitet i utvecklingsländer.

– Globalt ökar efterfrågan på telekommunikationstorn. Det finns fortfarande närmare fyra miljarder människor som inte har möjlighet att använda internet. Det beror bland annat på att infrastrukturen inte finns på plats och brist på digitala kunskaper, säger Ellen.

Inom hälsorelaterade tjänster så har hälften av världens befolkning inte heller tillgång till nödvändiga hälsotjänster. Storebrand Equal Opportunities fokuserar därför på bolag som erbjuder nya och digitala lösningar.

Ett fokusområde är kvinnors hälsa. Kvinnorelaterade sjukdomar har ofta ignorerats tidigare och det har lett till feldiagnostik och felaktig medicinering. Det är dock på väg att vända, drivet av digitalisering och personlig sjukdomsbehandling, enligt Andersen.

– Satsningen på kvinnors hälsa och så kallade FemTechbolag har haft en ökande trend de senaste åren, avslutar hon.

Mer om fondens investeringsstrategi

Storebrand Equal Opportunities är en mörkgrön/kategori 9 fond med hållbarhet som mål. Du kan läsa mer om fondens investeringsstrategi och bolagen vi investerar i här: Storebrand Equal Opportunities. Och du kan även läsa mer om fonden i vår fondlista

Tredje spetsfonden som investerar i lösningsbolag

Storebrand Equal Opportunities är den tredje fonden med spetstema som lanserats med lösningsbolag. Storebrand har som långsiktig strategi att öka sina investeringar i bolag som bidrar till att lösa FNs globala hållbarhetsmål, så kallade lösningsbolag. Investeringarna delas in i fyra teman; förnybar energi, smarta städer, lika möjligheter och cirkulär ekonomi. Respektive tema har börjats göra tillgängliga som separata fonder.

Storebrand Renewable Energy lanserades juni 2020 och Storebrand Smart Cities lanserades i oktober 2021, nu blir Storebrand Equal Opportunities den tredje fonden under Solutions-paraplyet som lanseras i Sverige. Sedan tidigare finns fonden SPP Global Solutions på den svenska marknaden, som investerar i alla fyra temana.

 

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 6–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrand.se hittar du faktablad och prospekt. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.