Publicerad 8 september 2022 | Av Natalie Westermark
Du tillträdde som chef för institutionella kunder och distribution i Sverige i maj i år. Hur har de första månaderna varit, från att vara en i teamet till att leda det?
Det har varit några intensiva och lärorika månader och så lär det fortsätta! Det är spännande att få bygga en annan relation med teamet och resten utav vår organisation. Jag tar över stafettpinnen efter många framgångsrika år för gruppen så i grunden ska vi fortsätta att göra det som vi redan gör – vägleda och skapa värde för våra kunder. Men vår uppgift blir samtidigt alltmer komplex bland annat drivet av allt som sker inom hållbarhet, nya regelverk och att Storebrand som organisation växer. Det är ingen hemlighet att jag brinner för struktur och digitalisering och att vi i större utsträckning ska använda existerande och nya verktyg för att förfina vårt arbetssätt och de tjänster vi erbjuder våra kunder för att vara så relevanta som möjligt. Vi måste lägga fokus och tid på rätt saker.
Hur vill du vara som chef?
Modig, varm och energigivande.
Hur kom du in på banan med finans, har det varit en klar väg från början?
Verkligen inte, det är en ren tillfällighet att jag hamnade i finansbranschen! Jag är en person som gillar det mesta och för att inte snäva in mig studerade motsvarande industriell ekonomi i USA där jag hamnade tack vare ett golfstipendium. Min resa bar vidare mot London och en Mastersutbildning och för att stanna i London och åter bibehålla bredden började jag inom finans och har hittills inte lämnat branschen men ändrat inriktning under tiden. Att få vara del av en bransch som är under ständig utveckling och möta nya behov hos kunderna är otroligt spännande och innebär en otrolig variation och är det som håller mig kvar.
Vilka kundsegment arbetar du och ditt team med?
Vi delar upp våra kunder i två segment; institutionella kunder som blir direktkunder hos oss till exempel; stiftelser, fackförbund, kommuner och regioner, sedan har vi distributörer vilka är aktörer som tillhandahåller våra produkter till sina kunder som exempelvis; plattformar, fondtorg, fond-i-fonder och private banking. Dessa två gruppers behov skiljer sig åt en hel del men i grunden söker alla en pålitlig samarbetspartner som tar hållbarhet på allvar.
Vad är det mest intressanta med att arbeta med kapitalförvaltning och institutionella kunder?
Massor, detta är verkligen ett jobb jag kan rekommendera. Det mest intressanta är att möta kunden och vägleda den i dess investeringsbeslut och alla frågor som kommer upp under resans gång där vi har hjälp av ett fantastiskt förvaltningsteam och andra delar av vår organisation. Eftersom kundens behov är i konstant förändring innebär det enorma möjligheter att utvecklas, särskilt inom Storebrand som har en mycket entreprenöriell anda. Det kan vara allt ifrån att skapa nya produkter till olika typer av events vi ska arrangera eller deltaga vid eller hur nya regelverk påverkar vår kundkommunikation och -dokumentation.
Finansbranschen har en viktig roll att spela i hållbarhetsomställningen och att tillsammans med våra kunder utveckla hur vi tar in hållbarhetsmöjligheter och risker i vår förvaltning samt förfina vår återrapportering kring detta är inte bara otroligt viktigt det är fantastiskt inspirerande.
Det är lite av en lyx att representera så många olika tillgångsslag och förvaltningsbolag som SKAGEN, Delphi, Cubera och Storebrand såklart. Det möjliggör att vi kan prata med kunder utifrån deras totalportfölj och/eller med en strategi som passar oavsett marknadsläge. I år med en stigande inflation och marknadsoro har det varit fokus på alternativa strategier med inflationsfokus som fastigheter och infrastruktur samt mer värdebaserade strategier.
Hur definierar du försäljning och vad är viktigast i försäljning tycker du?
Försäljning är för mig att skapa värde för kunden utifrån dess behov. För att lyckas med försäljning över tid måste vi skapa relationer med våra kunder och vi är som mest framgångsrika när vi får till ett partnerskap. Det är det absolut roligaste med försäljning tycker jag, att bli en partner med kunden och skapa en win-win situation för båda parter. Ett av mina mål är att vi ska anamma ett partnertänk i alla våra kunddialoger.
Det har skett mycket med regelverk, nya produkter och mer information som kunder ska tyda och ta beslut utifrån samtidigt som de har avkastningskrav. Vilka är de tre största behoven hos institutionella kunder idag skulle du säga?
Uppnå sitt avkastningskrav - vilket har varit utmanande de senaste åren när det har varit så låg förväntad avkastning på räntor. Detta har inneburit att de som har möjlighet har ökat andelen alternativa investeringar. Nu har vi en liten ny marknadssituation så det blir intressant att se hur våra kunder resonerar men det är ingen tvekan om att stigande räntor och hög inflation är ett utmanande marknadsklimat.
Hållbarhet - vilket blir allt mer komplext att förhålla sig till och våra kunder vill ofta mappa upp sina investeringar mot sin organisations värdegrund och tex 1,5-gradersmålet men det är svårt att få tillförlitliga data för att mäta och rapportera detta. Risken i att det blir mycket tyngd i en siffra som ofta bygger på många antaganden, samtidigt måste finansbranschen generellt bli bättre på att rapportera effekt och resultat av hållbarhetsarbetet. Det relativt nya regelverket EU Sustainable Finance Action Plan kommer delvis att underlätta detta men det har påverkats av förseningar och blivit omarbetat flertalet gånger så det är ännu inte något stöd vid utvärdering av investeringsalternativ.
Regelefterlevnad - både utifrån de krav som ställs på den egna organisationen beroende av det regelverk den faller under, men även att förhålla sig till alla nya regelverk som finansbranschen träffas av. Det är tydligt vilken kraft som regelverk kan ha för att ställa om kapital i en viss riktning.
Du har en enorm energi och ett stort driv. I de tillfällen där det inte går som du önskat, till exempel ni inte får till en upphandling. Hur hanterar du sådana situationer och vad är dina råd för att kunna fortsätta starkt framåt?
Det är mycket som ska klaffa för att en affär ska gå i hamn och vi vet att vi har många duktiga konkurrenter. Ju bättre vi förstår kundens behov, desto bättre förutsättningar har vi för att föreslå ett relevant investeringsförslag. Jag är upptagen av att vi ska vara relevanta i de strategier vi erbjuder, hur vi delar med oss av information, de events vi anordnar, hur vi pratar utifrån de regelverk som kunden omfattas av etcetera. Om vi inte når hela vägen fram får vi fundera över vad de viktigaste beslutsfaktorerna var hos kunden och hur vi bättre kan möta dessa nästa gång.
Storebrand har ett digert hållbarhetsfokus sedan 1995 och i Kantar SIFO årliga kundnöjdhetsundersökning - Prospera Extern Kapitalförvaltning tog ni 1:a platsen gällande hållbarhet igen. Hur viktigt är hållbarhetsriktningen i kapitalförvaltning för era kunder och presumtiva kunder, är det en avgörande faktor i investeringsbesluten?
Hållbar inriktning är fundamentalt för alla kunddialoger och våra kunder vänder sig till oss för vägledning för att investera med hållbarhetsfokus, vilket blivit alltmer komplext.
För professionella kunder som kan investera i alternativa tillgångsslag, vilken påverkanskraft genom fastigheter, infrastrukturprojekt och private equity ser du där?
Fastighetsbranschen står för ungefär en tredjedel utav Sveriges utsläpp av Co2 (samma siffra globalt), Agenda 2030 bygger på att vi genomför en betydande utveckling av infrastruktur och många bolag med teknik för att bidraga till hållbarhetsomställningen behöver finansiering. Genom att investera i fastigheter och hållbarhetscertifiera dessa, direkt i hållbara infrastrukturprojekt inom till exempel förnybar energi och elektrisk transport samt i onoterade bolag kan vi, och våra kunder, ha en direkt hållbarhetspåverkan.
Är detta produktsortiment något som kommer växa ytterligare för att diversifiera portföljerna och samtidigt påskynda den hållbara omställningen i världen?
Utöver värdet ifrån hållbarhetsbidraget tillkommer en tydlig portföljnytta i form utav diversifisering och ett inflationsskydd. Men onoterade tillgångar är inte ett homogent tillgångsslag och betydligt mer krävande både att utvärdera samt det administrativa kopplat till onboarding. Vi ser att våra kunder behöver utbildas i hur de kan tänka kring och vilken roll alternativa investeringar och de olika tillgångsslagen ska tillföra till portföljen vilket vi gör i kundmöten samt genom webbinarkonceptet Alternativt Fokus.
Vår ambition att fortsätta utveckla vårt erbjudande inom alternativa investeringar vilket i kombination med våra hållbarhetsambitioner innebär att vi har en unik position att möta kundernas förändrade behov.
Hur påverkar den volatila marknaden vi upplevt i år kundernas beteende?
De två olika kundsegmenten jag nämnde ovan, institutionella kunder och distributörer beter sig ganska olika i en stökig marknad. Institutionella kunder sitter generellt lugnt i båten, eventuellt gör de någon rebalansering för att komma tillbaka till normalportfölj, medan på distributionssidan är det avsevärt mycket mer aktivitet drivet av de underliggande privatkunderna. Generellt innebär en marknad som den vi haft i år att många nya processer avstannar då kunderna är försiktiga att gå in i nya åtaganden och man vill inte hamna utanför marknaden någon dag vilket sker vid byte av strategi.
Behöver ni ha tätare uppföljningar och möten i en sådan miljö och vad frågar kunderna om?
Det är i en volatil marknad vi ska prata med våra kunder som mest för att stötta upp dem och deras frågeställningar. Det gör vi genom direktkontakt med dem men också med uppdateringar i form av webbinarier eller fysiska event. Varje kund är olik den andra utifrån hur ofta de önskar information ifrån oss och det viktigaste är att vi är lättillgängliga och svarar upp på frågorna så gott vi kan. Den vanligaste frågan i år har varit när inflationen ska toppa, det är 'the million dollar question' som inte är enkel att svara på men vi är transparenta med hur vi resonerar och tänker.
Generellt rör frågorna i en volatil marknad allokering, både den kortsiktiga (så kallad taktisk) och långsiktiga (strategisk). Så länge vi har sålt in en strategi på rätt premisser och den beter sig som väntat i rådande marknad är det ingen som ställer frågor. Till exempel har fossilfria fonder gått avsevärt sämre i år på grund av det höga priset på olja. Så länge vi kan påvisa bidraget av det fossilfria i fondens relativa avkastning är det ingen kund som ifrågasätter detta för beslutet att inte investera i fossila bränslen är tagit i organisationen.
Och slutligen, vad blir de allra viktigaste aktiviteterna för er de närmaste 5-10 åren för att utvecklas och kunna växa ytterligare?
Att fortsätta utveckla vårt erbjudande och kunderbjudande för att passa den svenska marknaden och samtidigt dra nytta av all den utveckling som sker i Storebrand genom den internationella satsningen. Jag ser ett ökande behov för investeringslösningar anpassade efter kundens unika behov vilket jag tror blir allt viktigare. Fortsatt utveckling av digitala lösningar tror jag blir avgörande både för att leverera en bättre kundupplevelse och för att bli mer effektiva och relevanta i vår vardag.
Vi behöver fortsätta att bredda vårt kontaktnät och komma allt djupare in i den svenska marknaden både bland institutionella investerare, distributörer och privatpersoner. Mitt mål är att vi ska vara top of mind när en investerare gör en portföljförändring, sen är det inte säkert att vi har en produkt som passar men vi ska vara en av de aktörer man naturligt vill stämma av med vid en större investering.
Foto: Fredrik Hjerling
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På https://www.storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Informationen riktar sig inte till investerare eller marknader där sådan marknadsföring vore otillåten. Produkter inom alternativa investeringar riktar sig endast till professionella investerare. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.