Publicerad 12 september 2024 | Av Natalie Westermark
Du har arbetat inom Storebrand i snart 25 år. Idag arbetar du på Storebrand Fonder som Produkt- och ESG-specialist, hur ser en dag ut på arbetet?
Ingen dag är den andra lik, vilket gör mitt jobb så roligt. En dag svarar jag på frågor om hållbarhet i våra fonder i olika upphandlingar och offerter. En annan dag deltar jag i kundmöten och seminarier som expert i frågor som berör våra fonder, särskilt med fokus på hållbarhetsfrågor. Jag deltar även i olika utvecklings- eller regelverksprojekt. Det är en rolig och spännande del av produktfunktionens roll. Vi behöver förstå vad kunderna vill ha och hur vi kan utveckla produkter som tillgodoser dessa behov. Vårt team startar också nya fonder och andelsklasser samt tar fram olika rapporter och uppdaterar legala dokument. Så det är en stor variation i mina arbetsuppgifter vilket gör min arbetsdag både intressant och skoj.
Under dina många år har du haft många spännande roller, kan du berätta om din resa och vad det är som gjort att du trivts så bra?
Ja, det är nästan svårt att förstå hur många år jag har varit kvar inom samma koncern! Under dessa år har vi verkligen gjort en resa – från det ”gamla” SPP (nuvarande Alecta), till att bli uppköpta av Handelsbanken år 2001 och sedan av norska Storebrand i december 2007.
Den här tiden har gett utrymme för många spännande roller och möjligheter. Jag började som rådgivare inom tjänstepensioner på SPP och gick sedan vidare till att arbeta med utbildning, där jag även blev ansvarig för vår interna Säljskola. Under Handelsbankens ägarskap var jag och tre kollegor under två år ”utlånade” till Handelsbanken Fonder för att sprida kunskap om SPPs fonder både på bankkontor och inom SPP. Det var en fantastisk tid, och vi anordnade bland annat ett "Fond-SM" på SPP för att öka medvetenheten och kunskapen om fonder.
När Storebrand tog över arbetade jag med affärsutveckling på SPP, där jag fick ansvar för vårt fondutbud. Att kombinera försäljning, fonder och på ett enkelt sätt sprida kunskap om dessa frågor har varit en röd tråd genom min karriär – och något jag verkligen brinner för. På marknadsavdelningen fick jag möjlighet att arbeta med just detta, särskilt med SPP Fonder (nuvarande Storebrand Fonder). Det är nu drygt 12 år sedan som jag började på fondbolaget och vilken resa det har varit! Från att ha förvaltat 19 fonder med ett kapital på 67 miljarder kronor, förvaltar vi idag nästan 450 miljarder kronor i 32 fonder och 130 andelsklasser. Det har varit en fantastisk utveckling!
Och resan med fondbolaget kan du berätta om den? Ni köptes av Storebrand 2007. Vad är det du är mest stolt över att ha varit delaktig i?
Det jag är mest stolt över är att vi har levt upp till våra ledord: att erbjuda enkla och tydliga fonder med låga förvaltningsavgifter och ett tydligt hållbarhetsfokus. Vi har gjort våra indexnära fonder hållbara, det vill säga vi har integrerar hållbarhetskriterier och därmed exkluderar bolag som vi bedömer som ohållbara. I och med det får våra fonder inte kallas indexfonder, utan benämns som indexnära.
2016 lanserade vi våra banbrytande PLUS-fonder. Vi tog indexnära förvaltning till en helt ny nivå när det gäller hållbarhet. Med Parisavtalet och FN Globala Hållbarhetsmål öppnades en helt ny värld för hållbara produkter och nya kundönskemål.
Vi har lyckats med att integrera hållbarhet i fonderna i flera steg och vi har kunnat förändra utifrån kundernas förväntningar, lanserat många nya fonder och expanderat vår kundbas. Vi har gått från att börja fasa ut fossila bränslen 2015 till att 2019 ha fossilkriterier på samtliga fonder. Dessutom har vi legat rätt gällande flera megatrender såsom hållbara investeringar och indexnära förvaltning till låga avgifter. Att vara nära marknaden och hålla örat mot rälsen har verkligen varit en nyckel till vår framgång!
Du nämnde PLUS-fonderna, vad innebär plus i detta fall?
Dessa fonder utvecklade vi i ett unikt samarbete mellan produktavdelningen, en av våra institutionella rådgivare, kunder och vårt fantastiska team för index- och kvantitativ förvaltning. PLUS-fonderna är fossilfria, indexnära aktiefonder med ett starkt fokus på hållbarhet. Grundstrategin är att följa ett index, men med en högre grad av sofistikering genom en extra hållbarhetsoptimering, det är det som plusset.
Vi väljer alltså in bolag med lågt koldioxidavtryck, höga hållbarhetsbetyg och bolag som vi kallar för lösningsbolag – alltså bolag som erbjuder tjänster, produkter eller teknik som enligt vår bedömning bidrar till omställningen till ett mer hållbart samhälle och i linje med FNs Globala Hållbarhetsmål. Med tiden har vi förfinat vår optimeringsprocess ännu mer. Nu har PLUS-fonderna ett ännu större fokus på klimat, med anpassning till EU taxonomi, investeringar i bolag med gröna intäkter och science-based targets, och en strävan att vara i linje med Parisavtalet.
Vi arbetar på olika sätt beroende på hur utvecklade marknaderna vi investerar på är, men enkelt uttryckt kan man säga att PLUS-fonderna är "aktiva på klimatet och passiva på avkastning och risk".
Kan du beskriva lösningsbolag lite närmre och hur ni identifierar dessa?
Vi tror att lösningsbolag är och blir en del av lösning för de klimatutmaningar vi står inför. Med dess bolag försöker vi hitta de som har relevanta produkter idag, men även om 5 till 10 år. Vilka bolag är det som tänker långsiktigt, vilka bolag har börjat omställningsprocessen? För att hitta bolagen vi tror kan vara med och bidra så görs både en kvantitativ och kvalitativ analys. Bolagens bedöms bland annat utifrån hur de bidrar till ett globalt mål, hur de linjerar med taxonomin, att bolaget inte samtidigt gör skada för något annat mål och ett har god bolagsstyrning. Det kan vara såväl pure-play bolag som konglomerat.
Nu har vi tittat bakåt och resan med fondbolaget om vi tittar på dagens situation, vilka frågor är det mest aktuella som du arbetar nu med i produktfunktionen?
De senaste åren har vi fått många nya regelverk som påverkar hur vi arbetar med och rapporterar om våra fonder. Trots dessa förändringar fortsätter vårt fokus att vara på att identifiera behov och skapa nya, spännande fonder samt att hitta sätt att automatisera och förenkla våra processer. Samtidigt har EU:s arbete med att driva på för mer grön reglering tagit upp en stor del av vår tid. Det är en omfattande process, men vi tror verkligen att detta kommer att leda till något positivt – både för oss, våra kunder och för vår planet. Målet är att alla ska kunna vara en del av den hållbara omställningen, och att det ska bli enklare att kunna jämföra fonder då detta i botten är ett transparensregelverk.
Vi vill att våra kunder ska känna att deras investeringar speglar deras egna värderingar och att de gör skillnad. Vår ambition är att skapa fonder som inte bara presterar bra över tid, utan också hur de påverkar den värld vi lever i. Det handlar om att göra det enkelt för alla att förstå hur deras pengar arbetar, så att man kan känna sig trygg och stolt över sina investeringar. Ja det var kanske en fråga, men den upptar stor del av mitt arbete, i övrigt är det att hjälpa organisationen med svar kring våra fonder och att automatisera processer så att vi får mer tid åt produktutveckling.
De senaste åren med EU-regelverk som SFDR och taxonomin har ställt höga krav på fondbolagens rapportering, det är fortfarande under utveckling, hur har det påverkat ert arbete och era produkter?
Ja, verkligen – det har kommit en mängd nya regelverk som påverkar hela fondindustrin. Bakgrunden till allt detta är EU mål om att uppnå klimatneutralitet senast år 2050, vilket kräver en total omvandling av både det europeiska samhället och ekonomin. Detta innebär också stora förändringar för oss som fondbolag, och dessa frågor tar upp en stor del av vår tid.
Samtidigt är syftet med dessa regler väldigt positivt – det handlar ju om att alla ska bli bättre på hållbarhet, och det är något vi verkligen välkomnar. Vi ser det som en möjlighet att inte bara följa regelverket, utan också använda det som en drivkraft för att utveckla våra fonder ännu mer i en hållbar riktning. Inom koncernen har vi arbetat tillsammans för att förstå och implementera de olika delarna av regelverket.
Som fondbolag har vi också fått tydligare riktlinjer för vad hållbara investeringar innebär (artikel 2.17 SFDR). Vi har kategoriserat våra fonder utifrån regelverket och baserat på hur de förvaltas: vissa fonder har som mål att göra enbart hållbara investeringar (artikel 9-fonder), medan andra fonder främjar hållbarhet på olika sätt (artikel 8-fonder). En stor del av regelverket fokuserar på att minimera hållbarhetsrisker, vilket alltid är en grundsten i vår förvaltning.
Driver regelverken på en snabbare förändring tror du?
Ja det är en del av förhoppningen med regelverken, och jag vill lyfta fram våra möjligheter att vara med och driva utveckling och förändring. Detta passar särskilt väl för artikel 9-fonder, och jag tror att vi kommer att se en starkare inriktning i branschen mot dessa typer av investeringar för att kunna bidra till klimatomställningen.
Och hur har regelverken påverkat kunderna?
Jag tror faktiskt att de nya regelverken, som SFDR och taxonomin, på ett eller annat sätt både hjälpt och stjälpt för fondsparare generellt. Vad menar jag med det? Det är mycket information som delvis kan vara svår att ta till sig och man kanske inte heller läser allt. Man kan nog säga att det försvårat köpprocessen för vissa enskilda kunder. Men det har även hjälpt rådgivare i sina möten med kunder. På så sätt kan man säga att det har bidragit till en ökad medvetenhet om hållbara investeringar, och särskilt kategoriseringarna av fonder som artikel 8 och 9 har uppmärksammats av många.
SFDR-regelverket ger en ökad transparens med gemensamma mallar för fondbolagen som gör det enklare för fondsparare att jämföra olika fonder. På så sätt kan vi ge våra kunder en klarare bild av vad de faktiskt investerar i och på vilket sätt hållbarhetsfaktorer integreras i förvaltningen av en fond.
Om vi riktar in oss på kundernas önskemål, ni jobbar både med privatpersoner via distributionskanaler och institutionella kunder som kommuner, regioner och stiftelser. Vad efterfrågas idag, är hållbarhet fortsatt en viktig fråga?
Hållbarhet har blivit ett självklart krav för de flesta av våra fondkunder, det handlar inte längre om "nice to have" utan om "need to have". Och enligt statistik från Fondbolagens förening* så gick cirka 20 procent av nettosparandet till fonder med hållbara investeringar som mål (artikel 9), 61 procent gick till fonder som främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper (artikel 8), och 19 procent till övriga fonder första halvåret 2024.
Kraven på transparens kring hur vi som fondbolag integrerar hållbarhet och identifierar risker och möjligheter ökar hela tiden. Hållbarhet är även viktigt ur ett riskhanterings- och avkastningsperspektiv både för kunden och för oss.
Skiljer sig frågan om hållbarhet mellan olika kundgrupper?
Alla blir mer medvetna om sina investeringar och vill gärna att deras pengar ska göra en positiv skillnad för samhället och miljön. När rapporteringen enligt taxonomin förbättras och de bolag vi investerar i börjar rapportera enligt CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) kommer vi också att få tillgång till bättre och mer detaljerade data. Men sammanfattningsvis kan man nog säga att vi ser en ökad efterfrågan på hållbara fonder från alla kundgrupper, men med olika fokusområden och drivkrafter bakom.
Ni har också sen några år börjat sälja era fonder utomlands, bland annat i Finland, vad är det som gör att ni etablerat er där, söker kunderna samma fonder som i Sverige?
Från att tidigare ha haft ett fåtal fonder och enbart varit verksamma på den svenska marknaden har vi nu börjat undersöka fler marknader som en del av vår tillväxtstrategi. Finland är ett av de första länderna vi har etablerat oss i. Förutom att vi når institutionella kunder, finns våra fonder nu tillgängliga på plattformar som Nordnet. Mottagandet har varit positivt med stadigt ökande inflöden från kunder. Vi märker också att finländska kunder är väl insatta i de nya regelverken och ställer djupgående frågor, vilket tydligt visar att hållbarhet är en viktig faktor i deras investeringsbeslut.
Ni är medlem i Fondbolagens förening, hur samarbetar fondbolag i Sverige, vilka frågor diskuteras i det forumet och upplever du att ni delar samma funderingar och utmaningar?
Inom Fondbolagens förening finns flera olika forum där gemensamma frågor kan diskuteras. Jag har deltagit i ett forum som fokuserar på hållbarhetsfrågor, vilket har varit mycket värdefullt med tanke på de nya regelverken som påverkar oss som fondbolag. Vi står inför liknande utmaningar och har verkligen fått tänka igenom hur vi ska tolka de olika kraven och att vi inte ska tolka kraven helt olika. Det är viktigt att påpeka att vi aldrig diskuterar frågor som rör konkurrens. Forumet är dock en ovärderlig plattform och ett stort stöd där bolag av olika storlek möts.
Nu när jag sitter med en produkt- och ESG specialist passar jag på att fråga - vad skulle du säga till en fondsparare som är intresserad av spara hållbart, vad ska man titta efter? Finns det några enkla tips för att komma igång att särskilja fonder bland alla kategoriseringar och hållbarhetsbegrepp?
Det är viktigt att alltid utgå från dina egna preferenser, ditt sparmål och din risknivå när du väljer fonder och inte minst förvaltningsavgiften. Mitt tips är att i fondlistan;
- filtrera på hållbarhet
- ta del av förköpsinformation SFDR
- titta i Hållbarhetsprofilen
Om du vill lära dig mer om fonder generellt rekommenderas Fondbolagens Förenings https://fondkollen.se/.
Storebrand har ägnat sig åt hållbarhet sedan 1995 och tillägnas ofta utmärkelser och höga placeringar inom det området. Vad tror du främst är det som gör att ni fortsätter ligga på topp inom hållbarhet nu när många andra fondbolag också arbetar med dessa frågor jämfört med hur det var på 90-talet?
Jag tror att vårt fokus på hållbarhet verkligen förstärktes efter att vi blev uppköpta av Storebrand som verkligen är föregångare inom hållbarhet och var tidigt ute med att integrera det i sin verksamhet. Efter förvärvet blev det tydligt att vi i Sverige satte hållbarhet i centrum och använde det som en grund för vår förvaltning, verksamhet och alla våra aktiviteter.
Jag tror att de fina utmärkelser vi får grundar sig på att vi hela tiden arbetar intensivt med hållbarhetsfrågor, utvecklar vad vi menar med hållbarhet, lyssnar på våra kunder och kontinuerligt gör justeringar inom vår förvaltning. Vi ser inte hållbarhet som en revolution utan som en evolution.
Om du blickar ut över hösten vad blir det fokus på då?
Vi fokuserar på att vidareutveckla vårt befintliga utbud, automatisera rapporteringen så mycket som möjligt och fortsätta utmana oss själva.
Oavsett var man befinner sig i en organisation är det viktigt att ständigt tänka nytt och överväga vad vi kan göra annorlunda. Vi måste alla bidra till lösningen för att säkerställa en framtid att glädja oss åt. En sak jag alltid försöker hålla i åtanke är att det ska vara enkelt att göra hållbara val.
Fotograf: Fredrik Hjerling
*) Fonder som främjar hållbarhet dominerar i Sverige - Fondbolagens förening