Publicerad 16 augusti 2022 | Av Natalie Westermark
Senast jag intervjuade dig var i maj 2021, vi var mitt uppe i pandemin och mycket har hänt sedan dess. Nya fonder har sett dagens ljus och en stor varumärkesförändring har genomförts; SPP Fonder har bytt namn till Storebrand Fonder. Men till att börja med, hur var det att komma tillbaka efter pandemin till kontoret med alla medarbetare i våras, vad tar du med dig av den tvååriga resa som gjordes?
Det var fantastiskt att äntligen kunna träffas igen! Att mötas är så otroligt viktigt både för företagskulturen och för de mer fördjupande strategiska samtalen som krävs när man ska förflytta och bygga en framgångsrik verksamhet.
Det jag framför allt tar med mig är hur snabbt vi anpassade oss och fann oss i den nya verkligheten. Jag tror vi hade stor fördel av att vi är ett så starkt team i grunden och att vi har väldigt bra produkter. Alla var superfokuserade på att vi skulle fortsätta att lyckas och det gjorde vi verkligen vilket bland annat visat sig i våra starka flöden och att vår marknadsandel fortsätter att växa successivt.
Eftersom vi är en nordisk organisation var en positiv effekt att när det digitala fick en stark skjuts framåt minskade det geografiska avståndet och vi blev ännu mera nordiska och arbetade ännu mera gränsöverskridande.
Det vi arbetar med nu är att ta med oss det bästa från före och efter pandemin och att hitta en bra balans mellan det fysiska och det digitala arbetssättet.
Var det något som du utvecklade som ledare under denna tid?
Tiden under pandemin ställde definitivt nya krav på ledarskap. När man inte sågs naturligt på jobbet och inte heller varje dag var det inte lika lätt att se hur organisationen och medarbetarna mådde, vilka frågor som de funderade på och vilka utmaningar de stod inför. Jag ägnade en stor del av min tid till korta och regelbundna avstämningar med fler medarbetare och kollegor för att både följa upp och känna av men också fånga upp tankar och idéer.
De informella kontakterna tvingades formaliseras för att ingen skulle tappas bort eller idéer skulle gå förlorade.
Vi diskuterade förra gången den ökade efterfrågan på hållbara fonder i Norden och övriga Europa. Är namnbytet till Storebrand Fonder en del av den förflyttningen och expanderingen för fondbolaget?
Namnbytet är absolut ett led i det. Sedan Storebrand köpte SPP 2007 har fondbolaget haft en stark tillväxtresa och mångdubblat det förvaltade kapitalet på den svenska marknaden. Idag är Storebrandkoncernen den femte största kapitalförvaltaren i Norden med över 1000 miljarder NOK i förvaltat kapital.
Namnbytet är en effekt av koncernens nordiska expansion och skapar förutsättningar för en ökad efterfrågan på våra fonder även utanför Sveriges gränser. Vi ser stor potential i ett starkare nordiskt varumärke samtidigt som vi bygger lokal närvaro på marknader där vi är aktiva. Vi har mycket att vinna på att dra fördelar av varandra och få en tydligare profil som ledande på hållbarhet i Norden och internationellt. Vi är övertygade om att vi blir starkare tillsammans.
Det har varit en volatil marknad sedan sist, invasionen av Ukraina, ökad inflation och höjda räntor. Hur påverkas ni av det och efterfrågan på olika fondprodukter, ser ni en förflyttning till en viss typ av fonder generellt eller sitter investerarna "still i båten"?
Senaste halvåret har onekligen dominerats av Rysslands invasion av Ukraina och vi befinner oss fortsatt i en oroande och osäker situation. En följdeffekt av både kriget och pandemiåren är att priser på bland annat energi och livsmedel har pressats upp. Hög inflation och snabbt stigande räntor slår hårt på privatekonomin och väntas dämpa tillväxten under kommande år. När en större del av inkomsten nu tvingas gå till högre utgifter är det viktigt att ändå försöka fortsätta spara långsiktigt och bygga en buffert för oförutsedda händelser.
Vi har en bred palett av fonder som gör att våra kunder kan omallokera vid behov. Våra fonder ska ses som byggklossar där du som sparare enkelt kan sätta samman en portfölj som fungerar i olika marknadsklimat. Att fonderna ska vara hållbara är en självklarhet.
Trots den senaste tiden volatila marknader så har Storebrand Fonder haft ett fantastiskt halvår med marknadens bästa nettoinflöden om 5,6 miljarder SEK ackumulerat Q2, i en marknad som under samma period haft nettoutflöden på drygt 38 miljarder SEK (Fondbolagens Förening).
Hållbarhetsfrågan är komplex och måste ses ur ett holistiskt perspektiv. Men om du skulle välja ut tre frågor som är väldigt angelägna vad gäller utvecklingen av hållbar kapitalförvaltning och era fondprodukter som ni fokuserar på nu, vilka är de?
Hållbarhet är och måste vara komplext och holistiskt. Alla branscher har sina utmaningar inom E, S och G och behöver därför ses i sin kontext och omfatta hela värdekedjan. Det är konstanta dilemman som ska hanteras och som ibland dessutom står i konflikt med varandra.
Samtidigt ser vi att hållbarhetsfrågorna utmanas, inte minst från geopolitiskt håll, när risker aktualiseras utifrån många olika perspektiv.
I dessa tider är hållbarhet kanske viktigare än någonsin och vi får inte tappa fokus. Det är ingen tvekan om att hållbara fonder har en viktig roll att spela i den fortsatta klimatomställningen. Det kommer att krävas kraftfulla politiska beslut, men investerarkollektivet har också en viktig roll att spela i den totala ekvationen och i samarbete med andra.
Om jag ändå måste välja är klimat och biologisk mångfald två helt centrala frågor. Det tror jag de flesta förstår efter sommarens värmeböljor med vattenbrist, bränder och förlust av biologisk mångfald som följd. Allvaret i att hantera dessa frågor kan inte ha undgått någon. Med det sagt får inte sociala frågor som mänskliga rättigheter tappas bort utan helt integreras i analysen.
Hur ser du på förflyttningen av kapital till hållbara investeringar, går det för långsamt tycker du? Och i så fall vad menar du är den största anledningen till det? Vad kan ni som finansaktör göra?
Det går absolut för långsamt så vi får helt enkelt fortsätta missionera om viktigheten och även om att hållbara investeringar skapar goda förutsättningar för en positiv värdeutveckling. En stor del av problemet är fortfarande att det finns en misstro mot oss som bransch men också att området är komplext och inte så svart eller vitt som man kanske önskar.
Den våg av standardisering och reglering som pågår i branschen är ytterligare ett exempel på hur svårt det är att tydligt definiera vad som är hållbart och att politiska intressen ibland får för stort inflytande i processen över vetenskapliga fakta.
Som fondbolag kan vi fortsätta produktutveckla, men också hela tiden utvärdera och förbättra våra strategier och metoder för hållbara investeringar. Transparens är A och O.
Utvecklingen av en hållbar framtid kanske går långsammare än vad man önskar och omvärldsfaktorer ställer prioriteringar på sin spets. Gemene man kan säkert ibland känna hopplöshet av vissa tidningsrubriker. Men hur behåller du ditt fortsatta driv för hållbarhetsfrågor?
Jag tycker inte att det finns något alternativ, därav min övertygelse och mitt driv för hållbarhetsfrågor. Ny teknik och industriomställning löser en del av problemet men vi måste alla bidra med en beteendeförändring. Det är inte kunskap som saknas utan snarare en inneboende förnekelse av allvaret och att det faktiskt också kommer kräva något av oss. Visst kan det vara så att det finns dem som saknar kunskapen, men då är det vårt jobb att bidra med det vi kan för att öka den.
Du är ledare för ett stort fondutbud i flera länder. Hur tror du att efterfrågan på hållbara fonder kommer att se ut om 10 år?
Drömmen är att begreppet hållbara fonder inte ska finnas utan att alla fonder ska ta hänsyn till hållbarhet när de investerar, det ska vara den generella standarden och att du i stället väljer mellan olika inriktningar och kategorier. Vikten av att spara kommer inte att minska och medvetenheten kring i vad man sparar i kommer att öka. Framtiden för fonder som investerar smart ser ljus ut.
Fotograf: Fredrik Hjerling
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 6–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrand.se hittar du faktablad och prospekt. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.