Publicerad 12 maj 2021 | Av Natalie Westermark
Du är VD för SPP Fonder och Fondchef för Storebrand Asset Management, om jag frågade dig vilka dina tre viktigaste uppgifter är, vad skulle du svara då?
Utveckla, leda och engagera. Vi har en tydlig riktning och strategi som vi ständigt vidareutvecklar för att alltid ligga i framkant. Min uppgift är att se till att vi hela tiden har hög fart i utvecklingen, att involvera mina kollegor och se till att de har vad de behöver för att kunna göra ett bra jobb. Vi är ett fantastiskt team med hög kompetens och bred erfarenhet. Med rätt förutsättningar kommer både idéer, utveckling och resultat! En av mina allra viktigaste uppgifter är att se till att alla känner sig motiverade och engagerade. Det har varit extra viktigt de senaste 15 månaderna, som sett väldigt annorlunda ut. Kontoret har ekat tomt och vi har gått över till ett i stort sett helt digitalt arbetssätt, vilket har fungerat väldigt bra men också ställt nya krav på både ledarskap och medarbetarskap.
Hur började du din resa inom koncernen?
Under alla år som jag varit yrkesverksam har jag haft olika roller inom finans- och kapitalmarknaden. 2011 kom jag till Storebrand där jag inledde min resa inom koncernen som Kommunikationschef på SPP Pension & Försäkring. Anledningen till att jag aktivt sökte mig till Storebrand var koncernens tydliga värderingar och stora fokus på hållbarhet. Det är väldigt motiverande att arbeta i en koncern som verkar för ett hållbart samhälle och att hela tiden hitta nya lösningar på vår tids utmaningar.
I rollen som Kommunikationschef jobbade jag nära kollegorna i Storebrand Asset Management och framförallt SPP Fonder, så jag var väl förankrad i deras affärsverksamhet när jag tillträdde min nuvarande roll för drygt fyra år sedan.
Hur bestämde du dig för att det var inom finans du ville börja jobba?
Finansbranschen är ett väldigt spännande område att arbeta inom. Det finns väldigt många olika roller att utvecklas i och i stort sett allt som händer i vårt samhälle, globalt och lokalt påverkar och avspeglas så tydligt i vårt arbete. Jag har alltid haft ett genuint intresse för samhällsfrågor och kan inte tänka mig någon bättre bransch att jobba i. Det var en insikt jag fick tidigt och har styrt mina val därefter.
Om man tittar närmre på hållbarhet och fonder, jag minns att för 15 år sedan så fanns kategorin etiska fonder på olika fondplattformar, en snäv kategori som många investerade i för att öka det goda samvetet. Hur tycker du att fonders produktutveckling inom hållbarhet har utvecklats sen du började? Vilken roll har kapitalförvaltare tagit idag för att driva den gröna omställningen genom sina produkter?
Storebrand har arbetat med hållbarhet i snart 30 år men det är egentligen först de senaste åren som det riktiga skiftet inom finansbranschen skett, både kring utbud och efterfrågan. När jag började i koncernen var vi ganska ensamma i både vad vi erbjöd inom hållbara produkter och hur vi utryckte oss kring hållbarhet och värdeskapande.
2015 var en viktig milstolpe då FN:s globala hållbarhetsmål formaliserades och Parisavtalet slöts, vilket verkligen satt hållbarhetsfrågan på agendan. Nu är det få som tvivlar på vikten av att integrera hållbarhet i affären. Hållbarhet har i stället vunnit ekonomisk mark. Där vi hittar avkastning hittar vi även nya entreprenörer och hållbara affärsmodeller.
Tittar vi specifikt på fondbranschen så har innovationstakten ökat markant och vi ser ett betydligt bredare utbud av hållbara aktiva och passiva fonder på marknaden. Intresset har verkligen ökat men samtidigt behöver fler göra medvetna val kopplat till sitt sparande för att driva kapitalströmmarna i rätt riktning.
Vad driver främst innovationen i hållbara fondprodukter idag är det politiska krav, regelverk, kundernas efterfråga eller egen innovation?
Allt tillsammans. Det är en samverkan av alla delar i samhället som driver utvecklingen!
Hur viktigt är det att vara pådrivande/använda sin makt som kapitalförvaltare och arbeta med hållbara investeringar för att skapa förändring? Vilka utmaningar och möjligheter ser du med den rollen?
Det finns de som menar att indexnära fonder har svårt att påverka och inget kunde vara mer fel. För att få till en kraftfull förändring krävs att vi inte bara applicerar hållbarhet på spetsfonder utan att vi tar vårt ansvar och arbetar med det breda kapitalet. Där har indexnära fonder en nyckelroll att spela.
Vi vill investera i sunda, välfungerande bolag. Vi kan exkludera de bolag som inte lever upp till våra krav, men vi vill också vara med och driva utveckling och det gör vi främst i dialog med bolag. Vi har dialog enskilt med bolagen men allt oftare i samarbete med likasinnade investerare för att få bättre kraft. Båda två verktygen är viktiga för att nå framdrift och skapa förändring.
Exkludering kritiseras ibland med argument som att man fråntar sig ansvar och möjlighet att påverka, men exkluderingar sänder en oerhört viktig signal till marknaden och en markering mot bolagen att det inte gör tillräckligt. Samtidigt har finansmarknaden under de senaste åren skiftat fokus från att i huvudsak undvika och exkludera bolag till att i stället fokusera på vilka bolag som man bör investera i för att vara en del av lösningen.
Vilka utmaningar kan ett fondbolag ha idag?
Generellt för de svenska fondbolagen skulle jag säga stor konkurrens från lokala och globala aktörer, fortsatt marginalpress och mer omfattande regleringar inom många områden som kräver både data och operationella resurser.
Det är mycket som händer förutom pandemin som påverkade marknaden kraftigt, hela vårt sätt att arbeta och ett stort EU regelverk med bland annat Disclosureförordningen och taxonomin som implementerats och kräver ny rapportering och kategorisering av produkter. Hur är det att leda sin personal och utveckling under en pandemi och i en bransch där det samtidigt händer mycket nytt? Hur engagerar du dina medarbetare i denna annorlunda tid vi befunnit oss i över ett år?
Det är så klart en utmaning, framförallt inledningsvis när vi snabbt fick ställa om vårt arbetssätt samtidigt som marknaden var stökig. Mycket har ställts på sin spets under pandemin och det har varit en prövning för oss alla. Men trots den turbulenta inledningen av 2020 så nådde svenskarnas fondförmögenhet en ny högstanivå under förra året. Jag är ödmjuk och tacksam inför att vi är i en sektor och i ett bolag som har klarat sig väldigt väl under så annorlunda omständigheter.
Utifrån ett ledarperspektiv har jag lagt mer tid på tätare avstämningar med enskilda medarbetare utöver att vi varje vecka har ett antal korta statusmöten med hela gruppen. Mycket av det som vi klarade av över skrivbordet eller vid kaffemaskinen behöver vi nu ha regelbundna uppföljningar kring, frågorna försvinner ju inte för att vi sitter hemma. Vi jobbar mycket över landsgränser och utifrån det perspektivet så har vi kommit varandra närmare genom det digitala.
Vi försöker också hålla fast vid att göra sociala aktiviteter digitalt, försöker inspirera varandra till att exempelvis ta promenadmöten. Sedan några veckor tillbaka kör vi en "motionschallenge". Allt för att komma loss från datorn och allt stillasittande under dagarna. Men visst längtar vi efter att ses!
Och varifrån hämtar du din energi?
Dels från jobbet som jag tycker är väldigt roligt, men framförallt från att tillbringa tid med familj och vänner. Jag gillar att planera och drömma om allt från trevliga middagar, något litet trädgårdsprojekt till olika typer av resor, här har det blivit mer drömmar än genomförande under sista året av naturliga skäl. Sist men inte minst, en promenad i skogen med vår hund är som balsam för själen!
Tillväxten för SPP Fonder i Sverige har varit stor med hållbara indexnära aktiefonder och aktiva räntefonder, deras slagkraft i marknaden har resulterat i stora inflöden och flera priser för bästa fondbolag. Vad tror du det främst berott på?
Att vi har en tydlig strategi som inneburit att vi varit rätt positionerade för de trender vi ser, framförallt inom hållbarhet. Vi har ett väldigt bra samarbete inom Storebrand Asset Management vilket gör att vi snabbt kan agera på möjligheter vi ser eller de behov våra kunder har. Men framförallt vill jag lyfta alla engagerade kollegor som jobbar med våra fonder och som alltid gör det lilla extra för SPP Fonder.
Framgången ni haft med priser och utnämningar, senast i mars med "Best Fund House: Overall" i Sverige i Morningstar Awards för Storebrand Asset Management, hur förhåller man sig till det och vilken effekt får dessa priser i det dagliga arbetet?
Det skapar intern stolthet och är en bekräftelse på att det arbete vi lägger ner får effekt. Externt bygger det så klart varumärke och skapar en attraktionskraft för våra fonder.
Det finns ett intresse för Storebrands fonder även utanför Norden, ser kundbehoven annorlunda ut där?
Nej, intresset för hållbara fonder är stort i hela Europa och hållbara fonder har vuxit mer än dubbelt så snabbt som andra fonder under de senaste fem åren.
Utöver hållbara fonder ser vi att våra kunder i större utsträckning önskar diversifiera sina portföljer. I och med det har intresset för alternativa investeringar som fastigheter, Private Equity, Private Debt och infrastruktur ökat. Kravet är fortsatt att även dessa tillgångsslag ska var hållbara.
Och slutligen produktutvecklingen inom SPP Fonder/Storebrand Asset Management är en del av ditt arbete, har ni något nytt på gång just nu?
Vi ser hela tiden över vårt fondutbud och jag kan utlova spännande lanseringar framöver.
Fotograf: Fredrik Hjerling