Publicerad 13 januari 2021 | Av Natalie Westermark
Det har varit ett speciellt år med pandemi över hela världen och ett USA-val som tagit stort fokus. Var tar du med dig främst från 2020?
Det har onekligen varit ett speciellt och utmanande år på många sätt och vi har fortfarande inte sett alla konsekvenser av pandemin. De personliga och samhälleliga tragedierna har varit många och vi har ett mycket viktigt arbete framför oss att återuppbygga samhällen som varit mer eller mindre nedstängda. Min förhoppning är att den handlingskraft vi sett globalt ska vara en katalysator för att fortsätta stärka den gröna omställningen som världen så väl behöver.
Vi är tacksamma över att vår bransch inte tillhör de som har drabbats hårdast och går ödmjukt in i 2021. Samtidigt är jag stolt över det som vi trots allt har åstadkommit under året. Hållbara fonder och alternativa tillgångsslag har fått ett rejält uppsving och vi har lyckats generera stora värden för våra kunder och aktieägare.
Något av det viktigaste som jag tar med mig, och som gör mig mycket optimistisk inför framtiden trots alla utmaningar vi har framför oss, är hur anpassningsbara och samarbetsvilliga vi alla har varit mellan branscher, samhällen och länder.
Det har inte bara varit ett märkligt år på världens marknader, utan i allt detta med omställning till hemmakontor för verksamheten och alla medarbetare. Som ledare ska man även i detta leda framåt och stötta. Hur har du/ni hanterat den omställningen? Vad har varit viktigast för dig i det arbetet?
Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av mina medarbetare som lyckades ställa om så fort och effektivt och hanterat situationen så bra. Vi har tagit hand om varandra och förhoppningsvis upplever våra kunder att vi också tagit väl hand om dem trots den nya situationen.
Vi har lyckats hitta nya sätt att klara av många uppgifter och det upplever jag har skapat stort engagemang och stolthet i organisationen. Även om vi alla saknar fysiska möten och den sociala interaktionen ser vi samtidigt att digitala arbetsformer i många sammanhang fungerar ännu bättre.
Som ledare i denna situation är det ännu viktigare att vara lyhörd för hur medarbetarna mår och vad de behöver för att inte förlora entusiasmen. En reflektion är hur viktig vår arbetsplats är för kulturbyggande och kreativitet även om många säkert tycker att det också varit väldigt bra att kunna arbeta mer hemifrån. Det är också intressant att många anställda upplever att de har kommit närmare sina chefer genom en tät digital dialog än genom vanliga möten.
Min största prioritet som ledare har varit att vara synlig och tillgänglig, ge mycket information samt att skapa trygghet och visa att vi är en stabil och långsiktig arbetsgivare med tydliga mål.
Storebrand Asset Management har funnits sedan tidigt 1990-tal och idag är ni etablerade i ett flertal länder och erbjuder många olika produkter genom de egna produktbolagen SPP Fonder, Skagen, Delphi och Cubera, samt olika tjänster inom kapitalförvaltning. Hur ser du på er resa som ni gjort och hur ser din vision ut framåt?
Vi har alltid haft som ambition att vara ledande på hållbar kapitalförvaltning och den ambitionen ligger kvar och är kanske mer relevant nu än någonsin. För några år sedan tog vi steget utanför våra hemmamarknader i Norge och Sverige och har samtidigt breddat vårt erbjudande. Vi är övertygade om att vi har en viktig roll att fylla på den nordiska och europeiska marknaden som utmanare och ledande på hållbarhet.
På kapitalmarknadsdagen lyfte vi fram vår ambition att vara ett Nordic Powerhouse inom kapitalförvaltning. Med det menar vi att vi ska förse kunder i hela Norden med robusta och hållbara lösningar inom kapitalförvaltning. Vi ska erbjuda nordiska lösningar för de som vill investera i Norden. Vi ska erbjuda hållbara lösningar till kunder utanför Norden med de styrkor vi har som en nordisk kapitalförvaltare. För att vara en komplett partner har det varit viktigt för oss att bygga upp kapacitet och lösningar inom alternativa tillgångsslag som private equity, onoterade lån, infrastruktur och fastigheter. Som en ledande nordisk kapitalförvaltare har vi en tydlig ambition. Ett powerhouse genererar mer energi än det förbrukar och det hoppas vi att våra anställda och våra kunder tycker stämmer in på Storebrand Asset Management.
Vilka styrkor ser du i att etablera er i flera länder och att arbeta internationellt med kontor på flera platser, vilka perspektiv/lärdomar har det gett er?
Styrkan är att vi når ut till fler med vårt erbjudande och att vi kan vara med och driva samhällsförändring på en större arena. Globalt må vi vara små, men vi har mycket att bidra med och står för värden som många kunder internationellt uppskattar. Norden har ett väldigt gott anseende globalt, inte minst inom hållbar kapitalförvaltning. Sedan ska man inte underskatta kulturella skillnader även inom Europa och Norden. Det har varit lärorika och bitvis krävande år men framför allt väldigt roliga. Jag anser också att vi lär oss mycket av att etablera oss på nya marknader och även av våra nya kunder. Det gör oss till en ännu bättre kapitalförvaltare även på våra hemmamarknader Norge och Sverige.
Om man backar bandet, så har Storebrand Asset Management arbetat med hållbar kapitalförvaltning sedan 1995. Om du jämför då med nu, mer än ett kvartssekel senare, vad är den största skillnaden med ert arbete?
Den största skillnaden är att vi inte längre är ensamma. 1995 var vi en udda fågel i sammanhanget och vi var hela tiden tvungna att förklara värdet av hållbarhet. Nu är det få som tvivlar på att det är klokt att integrera hållbarhet i förvaltningen och ser värdet av det. Vi har bättre tillgång till data nu än då vilket gör att vi kan göra bättre analyser och fatta smartare beslut. Innovationskraften är starkare och vi har bättre förmåga att skala upp vårt arbete. Det är också betydligt enklare att hitta spetskompetens nu än då.
Vårt arbete har också utvecklats över tid och vi har ökat kännedomen om vår verksamhet vida utanför Norden. Vi ingår i fler strategiska internationella allianser och investerarsamarbeten. "Partnership is the new leadership" - det är när vi samarbetar med andra investerare, företag och myndigheter som vi kan få till de verkliga förändringarna. Två exempel på Storebrands ledarskap är vår nya klimatstrategi med kriterier inom lobbying och arbetet mot avskogning i Brasilien.
Under denna resa har bland annat de globala hållbarhetsmålen antagits som ska vara uppfyllda 2030, det är knappt 10 år bort. Vad tycker du är den största utmaningen för att vi (världen i allmänhet) ska lyckas nå dit? Och hur har ni anpassat era produkter efter fastslagningen av målen för att nå dit?
Generellt sett måste fler göra mer. Alla måste bidra utifrån sitt område. Ofta fastnar debatten i diskussioner i antingen eller, eller om något är rätt eller fel. Det finns flera metoder och vägar mot ett mål och vi måste respektera det. Det är väldigt mycket fokus på klimatfrågan vilket är bra men vi får inte glömma Set och Get i ESG. Vi måste ha ett holistiskt och strategiskt mindset då E, S och G ofta hänger ihop. Att lösa sociala utmaningar kan vara kritiskt för att kunna lösa klimatrelaterade utmaningar.
Jag har en tilltro till att marknadskrafterna kan hjälpa oss att nå hållbarhetsmålen men då är det avgörande att vi får en prissättning av externaliteter på plats. Det handlar till exempel om att sätta ett tillräckligt högt pris på koldioxidutsläpp och att det även kostar att förbruka resurser och att inte ta hand om eller recirkulera avfallet. Då kommer marknadskrafterna att fungera och kapital kommer att allokeras om i snabb takt. Det är därför som samarbetet mellan myndigheter, bolag och investerare är så viktigt.
Bolag som motarbetar en sund lagstiftning eller andra åtgärder genom lobbyaktiviteter är enligt vår uppfattning inte hållbara på lång sikt. Det handlar även om att investera mer kapital i lösningar som påverkar positivt. Vi har integrerat de globala målen i vår analys, vilket vi menar varit ett smart sätt att få en god förståelse för vad som krävs för att ta oss framåt. Vi har även vår fond SPP Global Solutions som är helt inriktad på de globala målen.
Det finns många olika FN-stödda initiativ för investerare och riktlinjer att följa samt flera olika samarbetsorgan att delta i. Hur viktiga är dessa olika samarbeten för er verksamhet?
Vi kan göra mycket själva, men tillsammans är vi en betydligt starkare kraft. När vi samarbetar med likasinnade är vår förmåga att skapa reell förändring än mer kraftfull. Ett exempel är vårt pågående arbete för att stoppa avskogningen i Brasilien som är en stor risk för både världen och våra investeringar. Inom det här området har vi samlat 50 investerare från hela världen och utövat påtryckningar på den brasilianska regeringen och det är ett arbete som fortgår. Här kan du läsa mer om det arbetet.
Ni skrev i november under de FN-stödda Sustainable Blue Economy Finance Principles för att främja omställningen mot ett mer hållbart resursutnyttjande av våra hav. På vilket sätt påverkar det er förvaltning framöver?
Vi har en policy for hållbara investeringar som gäller alla våra investeringar. I den ingår både vår klimatstrategi, vår strategi för skog samt vårt stöd till ett mer hållbart resursutnyttjande av våra hav. De olika strategierna och initiativen som vi stöttar förstärker varandra. Klimat och biologisk mångfald både på land och i haven hänger tätt samman.
The Sustainable Blue Economy Finance Principles är en del av The Sustainable Blue Economy Finance Initiative, världens första globala ramverk för att hjälpa banker, försäkringsbolag och investerare att bidra till en hållbar blå ekonomi. Initiativets första målsättning är att utveckla konkreta handlingsplaner, produkter och verktyg för att hjälpa finansiella institutioner att genom sin verksamhet främja en ekonomi som är hållbar för våra hav.
Under 2020 kommer vårt arbete inom det här området att fokusera på:
Riktlinjer för branschaktörer som kommer att publiceras under det första kvartalet 2021 och omfattar tekniska, konkreta steg som gör det möjligt för finansiella institutioner att ställa om sin verksamhet i linje med The Sustainable Blue Economy Finance Principles. Dessa riktlinjer fokuserar på fem huvudsektorer: fisk och skaldjur (odlad + vildfångad), sjötransport, hamnar och relaterade tjänster, kust- och havsturism samt förnybar marin energi.
Framöver kommer vi att intensifiera arbetet gentemot aktivt ägande inom havssektorn och då kommer dessa riktlinjer att utgöra en viktig del av dialogen med olika bolag. De kommer även att hjälpa oss att välja ut bolag inom den blå sektorn som uppfyller särskilda hållbarhetskriterier.
Ni har olika investeringsmöjligheter under Storebrand Asset Managements tak: fonder, infrastruktur, fastigheter med flera. I det marknadsklimat som råder idag, varför är det viktigt för professionella investerare att kunna ha tillgång till just den bredden?
Utöver den starka trenden mot hållbara investeringar ser vi även att en allt större del av investeringarna görs utanför de noterade marknaderna för aktier och räntebärande värdepapper. Det finns flera orsaker till att våra kunder väljer att investera i alternativa tillgångsslag. För det första ger det en betydande diversifiering, något som blivit allt viktigare i och med den globalisering som vi har upplevt. För det andra ser vi ett allt större värdeskapande utanför börsen (och andra noterade tillgångar) till exempel inom private equity och onoterade lån, men även inom infrastruktur och fastigheter. Vi vill kunna erbjuda våra kunder ett brett utbud av hållbara investeringslösningar även inom alternativa tillgångsslag. Våra kunders positiva feedback visar tydligt att detta är mycket uppskattat.
Det senaste tillgångsslaget ni expanderar med är just infrastruktur. Varför valde ni att bredda er med det tillgångsslaget?
Infrastruktur är ett mycket spännande område inte minst med tanke på hållbarhet. Nu möjliggör vi för våra kunder att saminvestera med oss i tillgångsslag som har potential att skapa reell impact samtidigt som investeringen har potential att leverera god avkastning och diversifiering.
Ett nytt år står för dörren, vad kommer vara ett av dina mål för det nya året? Och vad ser du mest fram emot?
Jag är oerhört glad att det nu finns ett vaccin tillgängligt så att vi kan se något slags slut på den här pandemin, att samhällena som varit nedstängda ska kunna komma tillbaka på ett sunt sätt. Jag ser också fram emot att vi ska fortsätta vår internationella resa och etablera oss starkare på framför allt den nordiska arenan, men även i Europa. Vi har givetvis finansiella ambitioner och framförallt vill jag att vi tar med oss energin och teamkänslan som vi haft under 2020 in i 2021. Vi har goda möjligheter att skapa värde bortom avkastning till våra kunder i år igen.
Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se https://www.storebrand.se/storebrand/hallbara-investeringar/.