Publicerad 13 december 2023 | Av Natalie Westermark
Du är chef för institutionell försäljning i Norden, med ansvar för en multibrandbutik med flera olika varumärken och tillgångsslag. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
Det första som jag tänker på är att mina arbetsdagar är väldigt varierande med många möten med olika delar av organisationen. Det handlar om allt från möten med Storebrand Asset Managements ledningsgrupp, avdelningsmöten, projektmöten, digitala check-ins och kundmöten. Jag har ansvar för några stora kunder vilket också tar en del tid i anspråk till förberedelser och uppföljning. Det blir många ad hoc-diskussioner om kundcase, produkter, event och så vidare under en dag. Ibland är det svårt att få tid till mer koncentrationskrävande arbete men jag trivs med att arbetsdagarna är händelserika och varierade.
Du har medarbetare och team runt om i Norden, vad tycker du är viktigast för att skapa och förvalta en arbetskultur och gemenskap på distans?
Det viktigaste av allt är att skapa goda mellanmänskliga relationer som präglas av ömsesidig tillit och respekt. Det kräver att vi lär känna varandra och regelbundet interagerar med varandra både fysiskt och digitalt. Jag försöker att samla det nordiska teamet fysiskt minst två gånger om året för jobbrelaterade teman men också för att umgås socialt. Dessutom uppmuntrar jag alla att tillbringa tid hos varandra – vare sig det är i Oslo, Stockholm, Köpenhamn eller Helsingfors. Jag försöker också själv besöka våra olika kontor regelbundet, både i samband med olika kundarrangemang men ibland även utan någon bestämd agenda för att lära känna mina kollegor bättre och sätta mig in i olika delar av verksamheten.
Hur länge har du arbetat inom Storebrand och hur kom det sig att intresset för finans och kapitalförvaltning väcktes en gång i tiden?
Jag har arbetat inom Storebrand i drygt sju år och kom alltså hit ganska sent i karriären. Tidigare har jag arbetat för andra stora aktörer som DNB, Nordea, Handelsbanken och JP Morgan. På många sätt känns det som att jag har kommit ”hem”. Storebrand är en arbetsgivare med en kultur och värden som väl stämmer överens med det som är viktigt för mig. Att jag hamnade inom finans och kapitalförvaltning beror nog delvis på tillfälligheter men kanske var det också ett naturligt val efter min ekonomiutbildning i Norge och USA. Det är ju också en bransch i ständig utveckling där man lär sig nya saker varje dag, vilket jag tycker är väldigt tilltalande.
Om du får välja tre saker som du tycker är allra mest givande med ditt arbete, vilka är de?
Det allra mest givande är att få vara en del av en organisation med många fina och kompetenta människor, se dem växa och utvecklas och uppleva deras glädje över att lyckas. Vi har också ett viktigt uppdrag med att styra mesta möjliga kapital mot hållbara lösningar. Lyckas vi sälja våra produkter så lyckas vi med det uppdraget och det ger extra mening och motivation. Sist men inte minst är det otroligt givande när vi skapar bra kundupplevelser och får positiv återkoppling från våra kunder. Det är ju dem vi är till för.
Du möter olika institutionella kunder och har gjort det under många år där både hållbarhet, regelverk och produkter har förändrats och tillkommit. Vad skulle du säga är prioritet för institutionella kunder idag, vad efterfrågas?
Det är för det första helt grundläggande att vi levererar stabil och konkurrenskraftig riskjusterad avkastning över tid. Våra kunder ställer allt högre krav på produkternas hållbarhet samt mer detaljerad rapportering. Detta drivs av kundernas egna preferenser men även av myndighetskrav (EU-taxonomin, SFDR och så vidare). Tidigare låg fokus på vad vi valde bort (exkluderingar) men nu ligger alltmer fokus på vad vi väljer att inkludera och hur vi utövar aktivt ägande. Kunder och distributörer efterfrågar rådgivning kring hur de ska anpassa sig efter ett alltmer komplicerat och omfattande regelverk. Vi ser också en tilltagande efterfrågan på alternativa investeringsprodukter som fastigheter, private equity och infrastruktur.
I oroliga tider är det viktigt för investerare att bygga robusta portföljer genom god diversifiering och exponering mot alternativa tillgångsslag som levererar stabila intäkter och skydd mot inflation. Jag vill även understryka att hög kompetens, god kundservice, tillgänglighet och flexibilitet är avgörande faktorer för att lyckas i arbetet med institutionella kunder.
Ser behoven och kraven olika ut i de nordiska länderna, till exempel vad gäller hållbarhetfokus på investeringarna kunderna gör?
Vi arbetar hårt för att våra kunder i de nordiska länderna ska betrakta oss som en lokal samarbetspartner. Våra kunniga team på plats i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo har lokal kunskap och ett nätverk som hela tiden blir starkare. Kundbehoven i de nordiska länderna är relativt lika men det finns viktiga nyansskillnader. Svenska investerare har ofta legat i framkant när det gäller krav på hållbara investeringar medan man i Finland till exempel efterfrågar alternativa investeringar i högre grad.
Jag tror att det är en stor fördel att ha lokal förankring och kompetens på de enskilda marknaderna. Det har också visat sig att kunskapen och erfarenheterna är överförbara mellan de olika marknaderna. Vi lägger mycket ansträngningar på att bygga en nordisk kundmiljö med ett nära samarbete och interaktion mellan de olika teamen i det dagliga arbetet och vår förhoppning är att kunderna upplever att vi lyckas med det.
Ni har fått fina betyg i olika Prosperas kundundersökningar i de olika länderna, vad tror du främst ligger bakom de goda resultaten?
Ja, vi är väldigt stolta över återkopplingen vi får från våra kunder och distributörer i Prosperas kundundersökningar i Norden. Att vi nu rankas som nummer 1 bland svenska institutioner är en stor milstolpe för oss. Detta är ju ett resultat av leveransen från samtliga SAM-medarbetare. För att kunna skapa goda kundupplevelser krävs det att hela värdekedjan levererar. Jag tror att vi är ganska bra på att anpassa oss efter kundernas behov och leverera relevanta lösningar till ett bra pris. Vi blir allt bättre på digitala tjänster och lösningar och är duktiga på att kommunicera ut vårt engagemang inom hållbarhet. Vårt varumärke blir allt starkare i hela Norden.
Så här i slutet av ett år ger man sig gärna på en summering av året som gått. Hur har arbetet varit genom räntehöjningar, inflation och geopolitisk oro? Vilka har varit utmaningarna?
2023 har på många sätt varit ett dramatiskt år. Trots krig, tilltagande geopolitisk oro, inflation och historiskt snabba räntehöjningar har de globala och nordiska aktiemarknaderna dock klarat sig förvånansvärt bra. I slutet av november hade den globala aktiemarknaden stigit med 18 procent och de norska och svenska aktiemarknaderna med nästan 10 procent. Efter ett svagt 2022 då både aktier och räntor levererade negativ avkastning har många investerare varit försiktiga med att investera nytt kapital i riskfyllda tillgångsslag som aktier och private equity och så vidare. I synnerhet näringsfastigheter har drabbats hårt av ränteuppgången som har lett till stor osäkerhet när det gäller korrekt prissättning. Många större fastighetsbolag i Sverige och Norge har fått ekonomiska problem och transaktionsmarknaden har nästan avstannat helt.
En positiv utveckling är att det nu rent generellt lönar sig att investera i ränteprodukter efter en lång period med låga och till och med negativa räntor. I oroliga tider är det extra viktigt att jobba nära kunderna, att erbjuda förutsägbara produkter och att kunderna känner att vi är en långsiktig samarbetspartner som man kan lita på. Relativt sett har vi klarat oss mycket bra med god nettotillväxt av nytt kapital och många nya kunder i Norden.
Är det några produkter som har efterfrågats alltmer i denna marknadsmiljö?
Både penningmarknadsfonder och obligationsfonder har som sagt fått ett nytt uppsving med en helt annan avkastning än för bara en kort tid sedan. Med en fördelaktig räntemiljö i både Sverige och Norge är vi väl positionerade för att kunna utnyttja denna utveckling. Utöver detta ser vi ett tilltagande intresse för investeringar i infrastruktur. För att lyckas med den gröna omställningen krävs enorma investeringar i förnybar energi, energidistribution, elektrifiering av transportsektorn och så vidare. Investeringar i infrastruktur ger långsiktiga och förutsägbara intäkter och kan bidra till en god diversifiering i portföljen för den institutionella investeraren.
Ni arbetar med flera olika tillgångsslag inom alternativa investeringar som infrastruktur, fastigheter och private equity. Är dessa investeringar något som blivit en allt vanligare del av en institutionell portfölj, och i så fall vad tror du det beror på?
Globalt ser vi en mycket stark trend mot ökande allokering till alternativa investeringar. En allt större del av värdeskapandet i världen sker nu utanför de noterade marknaderna och långsiktiga investerare ser detta som en möjlighet till att uppnå överavkastning och diversifiering. Generellt sett investerar nordiska institutioner mindre i alternativa investeringar än till exempel amerikanska och brittiska institutioner. Den onoterade marknaden, vare sig det handlar om private equity eller infrastruktur, kräver spetskompetens och har historiskt sett bara varit tillgänglig för de allra största investerarna. En styrka är att vi kan vi erbjuda våra kunder att investera tillsammans med våra livbolag och därmed ge tillgång till alternativa investeringar med hög kvalitet till ett rimligt pris.
Har du något spännande projekt du ser fram emot nästa år?
Vi har höga ambitioner för 2024 och åren framöver. Storebrand Asset Management erbjuder ett mycket brett utbud av produkter med hög kvalitet och hållbarhetsfokus som vi menar är relevanta för både befintliga och nya kunder. Nästa år lanserar vi Storebrand Infrastructure II, vilket vi ser fram emot med spänning. Det är en produkt som endast är tillgänglig för professionella investerare. I övrigt kommer det för min del vara en fortsatt prioritet att ta hand om mina medarbetare, stärka våra samarbeten och bygga vidare på vår position i Norden.
Om 2023 varit ett omtumlande år, vad önskar du dig för 2024?
Det är en väldigt stor fråga. På det personliga planet är det viktigaste att mina närmaste har det bra och lever meningsfulla liv. I min yrkesroll hoppas jag att vi undgår en global recession som många tror kan komma efter den historiskt långa perioden av börsuppgångar. Framför allt önskar jag mig ett slut på krigen i Ukraina och Mellanöstern. Och sist men inte minst att världssamfundet tar klimatkrisen på allvar och accelererar den gröna omställningen.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. På https://www.storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Informationen riktar sig inte till investerare eller marknader där sådan marknadsföring vore otillåten. Produkter inom alternativa investeringar riktar sig endast till professionella investerare. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka, för mer information se www.storebrand.se/storebrand/hallbarhet/metod/.