Publicerad 14 februari 2025 | Av Natalie Westermark
Du är produktchef på Storebrand Fonder, en del av Storebrand Asset Management, kan du berätta om din roll och ditt ansvar?
Rollen som produktchef är väldigt bred, men övergripande kan man säga att jag är ansvarig för att säkerställa att de fonder vi förvaltar möter både marknadens och våra kunders behov. Det innebär i praktiken att kontinuerligt justera befintliga fonder, men även starta nya fonder där vi ser en kundefterfrågan. Liksom vid behov avveckla fonder som vi bedömer inte längre har tillräcklig kundefterfrågan.
En stor del av ansvaret, som också de senaste åren har blivit betydligt mer komplext, är ansvaret för samtliga legala dokument rörande fonderna. Införandet av nya regelverk som PRIIP och SFDR har kraftigt ökat behovet av beräknat data rörande fonderna, liksom även ett behov av att på ett mer strukturerat sätt införa systemstöd för produktionen av dessa dokument. Men det är ju för våra kunder som vi producerar all information om våra fonder. Det är väldigt viktigt för oss att all information blir korrekt och ger en tydlig bild över hur fonderna förvaltas och vilka egenskaper dom har.
Om du skulle beskriva ditt jobb med ett ord, vad är det och varför?
Omväxlande! Det är en roll som är har oerhört stor bredd och spänner över väldigt många områden. Ibland handlar det om nästan ren IT- och systemutveckling, för att få beräkningar av hållbarhetsdata och nyckeltal att fungera för att därefter få ut i våra dokument och på våra webb-sidor. I nästa stund är det deltagande i kundmöten för att i nästa ögonblick diskutera detaljer i någon fonds förvaltning med våra förvaltare. Men det är nog just bredden i arbetsuppgifter som jag finner stimulerande.
Jag tänker om vi börjar med en kort tillbakablick på 2024, vilka trender såg ni då hos fondspararna hos er och låg det i linje med det svenska fondsparandet generellt?
2024 var ett år där branschen upplevde mycket stora inflöden i både aktiefonder och räntefonder, drivet av starka börser och ett högre ränteläge än tidigare. Totalt såg vi ett nettoinflöde i fonder på över 200 miljarder SEK i den svenska marknaden*.
För vår del såg vi faktiskt ett större inflöde i våra räntefonder än i våra aktiefonder, vilket skiljer sig lite mot marknaden i stort, där aktiefonder stod för majoriteten av inflödet. Vi har dock en tämligen hög andel institutionella investerare som kunder, och enskilda allokeringar eller liknande slår lätt igenom i statistiken. Rensat för det så såg vi dock starka flöden för alla våra produkttyper.
Det stod helt klart att räntefonder på allvar kommit tillbaka som ett placeringsalternativ under 2024. Det kanske framför allt är våra institutionella kunder som står för volymökningen där, men vi såg även en ökad aktivitet för räntefonder hos privatpersoner via våra distributörer. Vi är ju numera även verksamma i hela Norden, och man kan konstatera att efterfrågan ser olika ut i olika länder.
Och tittar vi framåt på fondåret 2025 vad kommer bli ert fokus inom fondbolaget?
Dels så vill vi väldigt gärna komma ut med några nya produkter, det vill man väl alltid. Det finns egentligen bara två sätt att växa som fondbolag. Det ena är mer pengar in i befintliga produkter, det andra är att etablera nya produkter i segment där vi inte har några produkter i dagsläget, för att på så sätt få in nya pengar. Men vi arbetar även med att tillgängliggöra våra befintliga fonder i fler marknader, framför allt då i de nordiska marknaderna.
Utmaningen med att etablera fler fonder eller andelsklasser i fler valutor är ju att den rent operativa hanteringen ökar i motsvarande grad. Så vi försöker ha fokus på att etablera effektiva och skalbara processer, framför allt vad gäller rapporter och informationsmaterial.
Vi strävar alltid efter att lansera produkter baserade på verklig kundefterfrågan. Därför för vi kontinuerligt dialoger med både befintliga och potentiella kunder kring de produkter vi utvecklar. I slutändan är det våra kunder som investerar i våra fonder. Det är avgörande för oss att kunderna har förtroende för våra produkter.
Vilka hållbarhetsfrågor tror du blir än mer aktuella inom fondbranschen i år?
Jag är övertygad om att den eventuella revideringen av SFDR (förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar) kommer att vara en central fråga under 2025 för oss som arbetar med hållbarhetsinformation inom fonder och kapitalförvaltning, även om regeländringar ofta tar tid. Nuvarande reglering har felaktigt använts som ett klassificeringssystem för artikel 8- och artikel 9-fonder, vilket skapat en stark efterfrågan på artikel 9-fonder – ibland utan att kunderna fullt ut förstår vad de investerar i. Det var aldrig lagstiftarens avsikt, men jag är trygg i att de föreslagna förändringarna kan bidra till ökad tydlighet för kunderna. Under en övergångsperiod kan dock anpassningar krävas innan förändringarna får full effekt.
Vi kommer också under våren 2025 börja få in verklig rapporterad data vad gäller taxonomiförenlighet, åtminstone för större företag i Europa. Branschen har genom SFDR i två års tid tvingats rapportera aggregerade nyckeltal för fonder, där det i praktiken har saknats underliggande data från företagen. Att vi äntligen börjar kunna agera och rapportera på verkliga uppgifter är såklart positivt!
För många kunder, både privatpersoner och institutioner, tror jag att det är mycket mer konkreta hållbarhetsfrågor som är på agendan. Framför allt kring exkludering av enskilda bolag och sektorer.
Kan du ge exempel?
Ja, i spåren av kriget i Ukraina har debatten om vapentillverkare intensifierats. Många i Sverige vill gärna att våra fonder ska investera i enskilda bolag i vapenindustrin, som vi idag helt exkluderar. Problematiken rörande den här typen av exkluderingskriterier är att de behöver vara allmängiltiga och kunna tillämpas stringent över alla bolag vi kan investera i. Produktexkludering är väldigt binärt, antingen tillverkar man vapen eller inte.
Storebrand som koncern (vilken Storebrand Fonder AB är en del av) utesluter inte alla vapen i sina portföljer. I Storebrand Fonder AB däremot utesluter vi alla vapen i våra fonder och planerar för närvarande inte att ändra vår policy. För dem som vill investera annorlunda hänvisar vi stället till våra andra fonder inom koncernen.
Det är också viktigt att förstå att alla våra produktexkluderingar (vapen, alkohol, tobak, pornografi och kommersiell spelverksamhet) i botten är drivet av efterfrågan eller krav från majoriteten av våra kunder.
Alla länder har enligt FN rätt att försvara sig. Vi har aldrig på något sätt uttryckt att vi skulle motsätta oss Ukrainas eller något annat lands rätt till det. Att Storebrand Fonder AB inte investerar i vapen har inget med det att göra. Vi har många dialoger med våra kunder runt det här, nyttigt och intressant med olika åsikter, men det måste också finnas en tydlighet i vad som erbjuds och inte.
Det är ju också så att fonder är en kollektiv investeringsform. I praktiken är det omöjligt att ta hänsyn till alla individers specifika önskemål om inkluderingar eller exkluderingar av enskilda bolag. De flesta av våra kunder anser att försvarsindustrin är viktig för Sverige, men att det inte nödvändigtvis är ett fondbolags ansvar att utrusta försvaret.
Man kan inte sia om framtiden, men hur tror du att fondspararna kan komma att agera i den marknad vi är i nu när räntan sänkts? Vad kommer fondspararna att efterfråga?
I vanlig ordning är det svårt att förutsäga framtiden, ränteläge och börsutveckling gör ju att preferenserna för olika tillgångsslag varierar över tiden. Min ambition är att tillhandahålla ett hållbart fondutbud med en tillräcklig bredd, för att våra kunder ska kunna använda våra fonder för att uppnå den exponering dom önskar vid varje given marknadssituation. Men givet att vi ändå har ett högre ränteläge än vad som har varit fallet under många år, så tror jag generellt att räntefonder kan komma att vara mer efterfrågat.
Vad tror du blir de tre viktigaste frågorna för fondbranschen 2025?
Svaret för oss som fondbolag på den frågan är regelverk på både 1:a, 2:a och 3:e plats. Tyvärr, men det är så det är. Vi har ju idag regelverk (SFDR, PRIIP) som på extrem detaljnivå föreskriver vilken information och mätvärden som ska lämnas för våra fonder. Det gör att vi hela tiden måste anpassa datainköp, beräkningsmodeller och rapportering, vilket tar väldigt mycket tid och resurser i anspråk. Så bevakning av förändringar i regelverk är något som hela branschen lägger extremt mycket tid och kraft på, och det ser som sagt inte ut att minska den närmaste tiden heller. Även om det är ett stort arbete är syftet med regleringarna gott, det ger ökad transparens och skydd för kunderna.
För fondbranschen i Sverige så har vi ju också Fondutredningen att se fram emot under våren, då utredningen presenterar sitt förslag. Det är ett moderniserat regelverk för att stärka konkurrenskraften och motståndskraften på svensk fondmarknad. Jag har en stark tro på att vi kommer få många bra punkter där, som i förlängningen kan medföra att Sverige blir ett ännu mer attraktivt land att bedriva fondverksamhet i.
Storebrand firar 30-årsjubileum med hållbarhetsarbete i år, hållbarhetsteamet har funnits sedan 1995. Du har inte varit på plats här i 30 år, men om du får välja ut något under dina år inom Storebrand, vad är du mest stolt över att ha varit delaktig i gällande hållbarhetsarbetet?
Stämmer, jag har inte varit med i 30 år, men väl i 16 år. Storebrand var väldigt tidiga med ett systematiskt hållbarhetsarbete i sin förvaltning, och definitivt bland de första att införa en exkluderingsstandard för samtliga produkter, vilket var på plats redan för 15 år sedan. Sedan dess har utvecklingen inom hållbar kapitalförvaltning tagit enorma kliv, och idag finns det väl i princip inte någon seriös kapitalförvaltare som inte har publicerad hållbarhetspolicy med en exkluderingsdel. Skillnaden rörande exkluderingar är idag att det baseras i mycket högre grad på internationella ramverk som till exempel FN:s principer för ansvarsfulla investeringar.
Men det finns många exempel på enskilda aktiviteter på produktnivå, men jag vill nog lyfta det generella hållbarhetsarbete vi drivit i olika instanser för att påtala vikten av hållbara investeringar. Oavsett om det varit i diskussioner i fondbolagens förening, i Almedalen, under Arendalsveckan, när vi representerar finansiella samarbetsorgan på COP-möten ute i världen, driver frågan i debattartiklar eller på event tillsammans med alla kollegor. Det kontinuerliga arbetet krävs, världen är föränderlig och vi får aldrig sluta fortsätta driva frågan. Det är den ihärdigheten som jag är mest stolt över.
*Spartrender fondåret 2024 – Fondbolagens förening
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrandfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrandfonder.se/hallbarhet.