Publicerad 11 september 2023 | Av Natalie Westermark
Du tillträdde rollen som vd för Storebrand Fonder i juni i år, hur har den första tiden varit?
Det har varit en kul, spännande och intensiv första tid. Indexfonder med hållbarhetsfokus är mer eftertraktade än någonsin, räntemarknaden har blivit het igen med företagsobligationsfonder som har singlat upp som en utmanare till aktiefonder. Så det händer minst sagt grejer. Vi är alltid på tårna för att kunna erbjuda en palett av fonder som funkar i olika marknadslägen och olika kundgrupper.
I tillägg surfar vi vidare på regelverksvågen och jobbar stenhårt med att alltid vara transparenta, enkla och tydliga i vår kommunikation.
Mitt fokus nu när jag har gått från COO till CEO har också varit att lära känna vår verksamhet från ett annat perspektiv; få ett större helhetsgrepp, träffa kunder och samarbetspartners, fördjupa mig i vårt produktutbud, hållbarhetsarbete och aktuella frågeställningar.
Hur ser din bakgrund inom finans ut, var det ett självklart val från början?
Jag har alltid varit intresserad av siffror och ekonomi vilket tidigt ledde mig in i finans- och bankvärlden. Det är en bransch med bolag som med rätt styrning verkligen kan göra skillnad för människor. I slutändan är det drömmar och mål som ska förverkligas genom ett kapital som ska växa. Under tiden som kapitalet växer har det en påverkanskraft att göra skillnad i de verksamheter som de är investerade i. Jag drivs av att kunna göra våra produkter enkla att förstå och som möjliggörare för såväl privatpersoner som institutioner.
Vad tycker du är det mest intressanta med ditt arbete?
Att vara en del av en verksamhet med stora ambitioner och visioner är alltid spännande. Med ett så stort kapital som vi har fått förtroendet att förvalta kommer också ett stort ansvar. Att vi har ett tydligt fokus på att uppfylla våra höga hållbarhetskrav gör att vårt arbete känns extra meningsfullt. På bolaget har vi fantastiska eldsjälar, vilket verkligen smittar av sig och inspirerar.
Fondbolaget är en del av Storebrandkoncernen som är den 5:e största kapitalförvaltaren i Norden. Vilka fördelar för det med sig?
Det är en styrka att vara en stor aktör. Det ger oss skalfördelar när det kommer till resurser och utveckling. Det underlättar bland annat vid inköp av relevant data som behövs för förvaltning och integrering av hållbarhet.
Att vara del av en stor kapitalförvaltare ger oss möjlighet att skala upp och dra nytta på tvärs i de länder vi verkar. Det ger oss också styrka att driva det digitala utvecklingsarbetet som krävs med våra tillväxtambitioner.
Storebrand Fonder har länge haft som ledord att ha enkla, prisvärda och hållbarhetsinriktade fonder. Vad menas med dessa och kommer ledorden att bestå med dig som ledare?
Ledorden kommer definitivt att bestå även med mig som vd och betydelsen hoppas vi ska vara lika solklar för våra kunder som för oss, nämligen att:
- våra fonder ska vara enkla att förstå. Fonderna fungerar som byggblock i fondportföljer för såväl fondsparare som större institutionella investerare med en tydlig strategi och ett tydligt förvaltarmandat.
- vi ska vara prisvärda med en sund avgiftsstruktur. Vi har idag några av marknadens lägsta avgifter.
- vi har ett tydligt hållbarhethetsfokus – Storebrand har arbetat med hållbarhet inom kapitalförvaltningen sedan 1995. Vi menar att det gör oss till en bättre kapitalförvaltare och att det är vårt ansvar.
Den sista punkten är något jag skulle kunna prata i evigheter om. Men det här är den korta versionen. Hållbarhet för mig som vd handlar om att säkerställa att vi långsiktigt kan leverera bästa möjliga riskjusterade avkastning för våra kunder. Vi kan inte ta bort "eko" från ekonomin. Det samma gäller andra sociala frågor eller styrprocesser. Allt hänger ihop, och är en förutsättning för friska portföljer.
Har senaste året med räntehöjningar, inflation och recessionsoro påverkat flödena i era fonder?
Vi har fortsatt några av marknadens största inflöden i våra fonder och det har vi sett under flera år. Vi har en bra palett av indexnära aktiefonder och aktiva räntefonder som gör att våra kunder har möjlighet att växla innehav beroende på marknad.
Vi har lyckats träffa två megatrender som pågått inom branschen och var tidigt ute med det. Först är det megatrenden indexfonder. Vi startade våra indexnära fonder redan i slutet på 90-talet och det har gynnat oss genom åren. Den andra megatrenden är hållbarhet vilket vi också varit tidigt ute med. Jag tror att kunderna vet vad de får hos oss och sitter något lugnare i båten.
Det är såklart oerhört glädjande att våra kunder visar sig vara lojala även i tuffare tider, men vi ska vara ödmjuka för att det kan bli krävande för hushållen en tid framöver.
Det senaste året har nya regelverk definierat vad som får kallas och klassas som hållbara fonder, har det förändrat investeringarna i era fonder?
Våra fonder är detsamma oavsett hur de nu kategoriseras i olika så kallade artiklar i enlighet med EU-förordningen SFDR. Vi har höga hållbarhetskrav i alla våra fonder och vi började att fasa ut fossila bränslen redan 2015 och sedan december 2019 är samtliga våra fonder fossilfria.
Med högre krav på datakvalitet och redovisning av bakomliggande metoder, urval, riskhantering och redovisning blir däremot information och kommunikation till kund mer harmoniserad.
Vi välkomnar att det blir mer gemensamma definitioner och gruppering av fonderna på marknaden för att informationen ska bli så transparent som möjligt.
Regelverkens syfte var att hjälpa investerare och sparare att guidas till en tydligare förståelse av begreppet 'hållbara fonder', samt att undvika så kallad green washing. Har målen uppfyllts eller ser du några utmaningar?
Syftet är jättebra! Sedan tar det tid innan saker och ting sätter sig. Begreppet "hållbara fonder" kan man inte slänga sig med hur som helst längre, utan det är en artikel 9-fond. Dock kan även artikel 8-fonder ha delvis hållbara investeringar. Det är såklart fortsatt en utmaning för alla och tyvärr även för våra slutkunder vad det ena och det andra är. Det kommer att ta tid innan målet nås och jag tror även att de som sköter det regulatoriska inom EU måste få ett bättre kundperspektiv när de lagstiftar. Det blir lite för mycket inifrån- och uttänk istället för att tänka på vem det i slutänden handlar om – det vill säga kunden!
En utmaning är förstås också att lagstiftningen träffar aktiebolagen senare än vad den träffar oss, vilket medför att datakvalitén inte blir heltäckande.
Vi förstår och välkomnar att lagstiftarna har detta högt på agendan och ser allvaret i att omställningen går för långsamt, och att man egentligen inte hade något val.
Storebrand Fonder AB har de senaste åren utökat sin marknad runt om i Norden. Ser efterfrågan annorlunda ut i våra grannländer?
Ja, efterfrågan ser delvis annorlunda ut. Generellt sett så ligger våra grannländer lite efter Sverige vad gäller efterfrågan på till exempel fossilfria fonder, eller fonder med stark hållbarhetsoptimering. Det gäller både institutioner och privatpersoner, men vi ser att det håller på att förändras i det institutionella segmentet, främst drivet av universitetsstiftelser, forskningsstiftelser, trossamfund och andra organisationer med starka etiska eller miljömässiga värderingar. Vi är dock övertygande om att vårt stora utbud av indexnära fonder inom olika regioner ska ha samma dragningskraft i andra länder som de har haft i Sverige. Vi ser att de är framgångsrika i exempelvis Finland.
Vi fortsätter få ut fondbolagets varumärke utanför Sverige och tar allt fler marknadsandelar, det är superspännande! Namnbytet från SPP Fonder till Storebrand Fonder under fjolåret gör det lättare för oss att positionera oss under ett gemensamt nordiskt varumärke.
Vad gäller fondutbud, hur arbetar ni med produktutveckling? Finns det något område eller fond som saknas i ert utbud som du skulle vilja utveckla och som det finns en efterfrågan av?
Det finns alltid en wish-list för nya fonder. Vi lägger stor vikt vid att det finns en konkret kundefterfrågan innan vi etablerar nya. Under hösten kommer vi bland annat att komplettera vårt utbud av räntefonder. Räntefonder har fått en revansch efter flera års lågräntemiljö. Nu kostar det att låna, vilket vi ser som ett sundhetstecken. Det innebär också att investeringar i räntebärande instrument kan se fördelaktiga ut framöver. Inte minst för att centralbanker globalt fortsätter att signalera att räntan kommer att ligga högre under en längre tid.
Under de senaste åren har vi också startat ett stort antal andelsklasser för att kunna sälja våra fonder i flera länder.
Om vi återgår lite till där vi började intervjun, vad ser du allra mest fram emot att få skapa eller kanske till och med förändra i din nya roll på fondbolaget?
Fondbolagets DNA har lockat hit många av de eldsjälar som finns här idag. Det kliar inte i mina fingrar att göra några förändringar vad gäller vår tydliga filosofi och strategi. Mitt fokus ligger på att skapa förutsättningar för att vi med vårt vinnande koncept ska ta ytterligare marknadsandelar. Jag ser fram emot att ge alla medarbete möjlighet att utveckla både sig själva och därmed bolaget.
Vi arbetar hårt med att få till än mer effektiva processer och bättre rapportering. Vi ska förbättra där det går och utveckla nytt där det finns möjlighet. Vi kommer att lansera nya produkter och vi kommer alltid stå upp för att det går att vara en indexnära förvaltare som tar aktiva beslut och arbetar med påverkan i bolagen.
Framtiden ser ljus ut för våra populära fonder, nu måste vi själva hänga med när vi expanderar och växer!
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrand.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrand/hallbarhet.