Publicerad 9 februari 2023 | Av Natalie Westermark
Du är Vd för SKAGEN Fonder i Sverige sedan 2004, vad lockade dig till finansbranschen från början?
Jag läste ekonomlinjen på gymnasiet och hade en riktigt bra lärare med stort intresse för investeringar som inspirerade mig. Min första anställning blev därför i ett bolag som hette Fides Fondadministration, som då ägdes av bland annat Carnegie Fondkommission och Gamlestaden och på den vägen är det.
Att få jobba i en bransch som är i konstant förändring är fantastiskt. Jag har upplevt slutet av 80-talets yuppie-era och den efterföljande fastighetskraschen, 90-talets initiala lågkonjunktur och därefter den optimistiska IT-yran. Som aktiemäklare såg jag också i realtid terror-attacken mot World Trade Center i New York. Detta i kombination med mer närliggande händelser som finanskrisen och alla de stödpaket som därefter följde, en flerårig pandemi samt krig i Europa understryker min övertygelse om att kapitalförvaltning mår bra av ett långsiktigt perspektiv på investeringar.
SKAGEN Fonder är ju en del av Storebrand sedan 2017. Kan du berätta lite om hur den resan har sett ut och SKAGEN Fonders roll inom Storebrand idag?
SKAGEN startade som ett familjebolag och betraktades aldrig av grundarna som ett engenerationsbolag. Det var oerhört viktigt att bolaget och dess anställda skulle tas över av en långsiktig och stabil ägare.
Med Storebrands förvärv uppnåddes just dessa mål om en långsiktig och stabil ägare som i tillägg kunde bidra med utökade resurser i form av hållbarhetsanalys, teknisk support och ge SKAGEN en naturlig plats där vår förvaltningsfilosofi och fonder på ett bra sätt kompletterade övriga kapitalförvaltare inom koncernen.
Som ett dotterbolag till Storebrand Asset Management innebär det att vi förvaltar våra kunders pengar på samma värdebaserade grunder som vi alltid har gjort. I Stockholm sitter alla kapitalförvaltande bolag i koncernen under ett tak vilket bidrar positivt till en stimulerande förvaltningsmiljö för samtliga anställda. Det är ett stort plus.
Hur har SKAGEN Fonder utvecklats under den tid du varit med?
Vid starten i Sverige 2004 var vår målsättning att utmana bankernas dominans inom fondförvaltning. Storbankerna hade då en marknadsandel på drygt 80 procent och efter två år hade vi nått en marknadsandel för aktiefonder på närmare två procent. Tillsammans med fondbolag som till exempel Storebrand Fonder har valmöjligheten för svenska fondsparare ökat markant under de senaste 20 åren.
Samtidigt har den svenska fondbranschen förändrats mycket och SKAGEN är inget undantag. I mångt och mycket är dock bolaget sig likt vad gäller kulturella grundpelare och värderingar. Den av våra förvaltare och grundare vars värdeorienterade syn på investeringar och kundservice på många sätt genomsyrat organisationen, Kristoffer Stensrud, är fortfarande högst närvarande för oss som jobbar i SKAGEN. Det är viktigt att hålla fast vid vissa centrala grundpelare, samtidigt som man både som individ och organisation ständigt behöver utvecklas och vara lyhörd för kundernas behov.
Vad karaktäriserar SKAGEN Fonder skulle du säga om du fick välja tre saker?
SKAGEN går sin egen väg vad gäller synen på de investeringar som görs. Vi letar efter de fula ankungarna på aktiemarknaden; de impopulära och underanalyserade bolagen som av olika skäl är ute i kylan hos flertalet fondförvaltare. Det kan till exempel röra sig om en avknoppning från ett större börsbolag som med automatik säljs av om den avknoppade divisionen inte ingår i ett index. Att helt enkelt våga ha en annan syn på ett bolag än marknaden i stort. Glöm inte att, om du gör som alla andra ska du också förvänta dig ett resultat som alla andra.
För det andra har SKAGEN relativt få fonder, ett resultat av att vi endast startar fonder vi själva vill placera i, med breda obegränsade investeringsmandat. Förutsättningarna i olika regioner och sektorer ändras konstant, vilket gör att våra placeringar inte ska kunna bli inlåsta när en marknad blir för "dyr" utan då kunna flytta på sig till platser där förutsättningarna bedöms bättre.
Det tredje karaktärsdraget värt att lyfta fram är den inkluderande företagskulturen. Vi placerar en stor del av vårt eget sparkapital i våra egna fonder och vi arbetar hårt för att skapa värde och en god långsiktig avkastning till våra kunder. Vi sätter alltid våra kunders bästa i främsta rummet.
Ni har en värdebaserad investeringsfilosofi, kan du förklara er metodik för de som inte känner till den?
Vi måste förstå vad ett bolag gör – och hur de tjänar pengar på det de gör. SKAGEN har alltid gjort sin egen bolagsanalys som påminner om traditionell värdeförvaltning i linje med vad Benjamin Graham på sin tid utvecklade. Våra förvaltare jobbar outtröttligt med att få en klar syn på vilka förutsättningar ett, på papperet, billigt bolag har för att värderas upp till korrekt värdering.
Enkelt uttryckt vill vi köpa en krona för femtio öre till en så låg risk som möjligt, där vi har en tydlig syn på varför ”50-öringen” ska värderas upp. Vår värdebaserade investeringsfilosofi handlar också om att undvika att investera i de minor som finns. Lyckas man med det kommer resultatet över tid överträffa snittet.
Och är det något som särskiljer er mot andra värdeförvaltare?
Som ett resultat av den långa period av låga räntor och låg inflation vi har bevittnat senaste decenniet, har många värdeorienterade förvaltare försvunnit. Det har helt enkelt inte varit en miljö som gynnat aktiva värdeförvaltare. SKAGEN står dock fortfarande stadigt med fötterna på jorden. Vi gör det vi alltid har gjort och är övertygade om att vårt sätt att investera kommer skapa långsiktigt värde till våra kunder.
Vi särskiljer oss förmodligen med ett stort fokus på starka balansräkningar, kassaflödesanalys, affärsmodeller och inte minst dolda värden i bolagen. Vi kanske kan tyckas lite tråkiga, men vi måste förstå bolagen vi investerar i. Detta är en helt central del av vår riskkontroll, där själva definitionen av risk för SKAGEN är en permanent förlust av kapital. Därför undviker vi också att investera i förhoppningsbolag.
Värdeförvaltning har haft det tufft ett tag, men intresset för värdeaktier har börjat öka det senaste året. Hur ser kundernas efterfråga ut idag?
Det har minst sagt varit något av en ökenvandring senaste decenniet, men skam den som ger sig! Vi ser nu en betydligt ökande efterfrågan på våra produkter än på länge. Vår förvaltningsstil med en aktiv andel på mellan 85-100 procent, är i grund och botten alltid ett bra komplement till mer indexnära portföljer, inte minst sett ur ett diversifieringsperspektiv.
Hur har fonderna gått i den oroliga miljö vi haft senaste året?
Relativt sett har det senaste årets mer normaliserade räntenivåer gynnat vår förvaltningsstil och majoriteten av våra fonder klarade sig relativt väl genom 2022. Pengar är inte längre gratis vilket tvingar fram en mer effektiv kapitalallokering hos bolag generellt. Tre av våra fem aktiefonder slog sina respektive jämförelseindex under året, och detta trots investeringar på Moskvabörsen i två av fonderna. Dessa innehav skrevs snabbt ned till noll när Rysslands brutala invasion av Ukraina blev ett faktum.
Andra utmaningar under förra året var de stora svängningarna på valutamarknaden, med kraftigt förstärkt dollar och försvagad yen. Över tid ser vi på valutarörelser som ett nollsummespel, men kortsiktigt får de dock stor påverkan på våra fonders avkastning i svenska kronor. Detta då våra fonders jämförelseindex inte är vägledande för hur vi sätter samman våra fonders aktieportföljer. Många anser fortfarande att det här med att avvika från ett jämförelseindex är lika med att ta extra risk. Så är inte fallet. Det breda amerikanska indexet S&P 500 bestod till en fjärdedel av de fem riktigt stora techbolagen i USA under 2022. I vår värld är ett sådant index inte att betrakta som god riskjustering av en amerikansk aktieportfölj.
Ett återkommande event som många investerare besöker varje år är SKAGENS Nyårskonferens som hålls i januari. Vad tar du med dig från årets konferens, var det några ämnen eller talare som stack ut lite extra som läsarna kan ta del av i efterhand via er inspelningar?
Vi har fått otroligt positiv återkoppling från våra deltagare på Nyårskonferensen i år. Jag tror det hänger ihop med både bredden, djupet och den konträra gemensamma nämnaren på flera av årets talare. Till exempel gav rysslandsexperten Fiona Hill, som bland annat varit rådgivare åt tre av USA:s presidenter, mycket intressanta geopolitiska reflektioner och tankar runt stormaktspolitiken. Lägg till detta grävnätverket Bellingcats grundare Elliot Higgins. Även Mark P. Mills höll ett mycket uppskattat anförande, där han belyser de enorma råvaruutmaningar världen står inför i övergången från fossila till mer hållbara energikällor.
Det var även intressant att få höra toppekonomen Mohamed El-Erian och hans syn på varför aktiv förvaltning är vägen framåt i den investeringsmiljö vi nu befinner oss i. (Till inspelade delar av SKAGENS Nyårskonferens.)
Om vi spanar framåt, har ni några produktnyheter på gång eller andra spännande projekt?
Vi arbetar hela tiden aktivt med att se på nya produktlanseringar, men våra lackmus-tester är mycket rigida och få idéer tar sig hela vägen igenom. Vi har dock en spännande produktidé nu som tagit sig en bra bit framåt som jag hoppas kunna berätta mer om senare under året. Når vi hela vägen fram med idén är det en produkt vi själva kommer vilja investera i, och där vi har rätt kompetens och resurser på plats internt att förvalta mandatet på ett optimalt sätt.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. En fond med riskklass 5–7 kan på grund av sin sammansättning och fondbolagets förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. På www.storebrandfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyrer. Alla våra fonder förvaltas enligt en hållbarhetsstrategi som bygger på metoderna Välja in, Välja bort och Påverka. För mer information se www.storebrandfonder.se/hallbarhet.